Campagnes

Campagnes

Subcategorieën

In de mondiale kledingindustrie verdienen de arbeidsters – voor het grootste deel vrouwen – zelden meer dan het equivalent van zo'n US$ 2 per dag. Daarvoor moeten ze heel lange dagen werken, 60-70 uur/week, soms nog meer tijdens piekperiodes.

Met dat loon kunnen ze niet aan hun basisbehoeften en die van hun gezin voldoen: wonen, voeding, kleding, verzorging, onderwijs. Soms verdienen ze niet eens het wettelijk minimumloon van hun land of regio. Het wettelijk minimumloon wordt door de wet vastgelegd, maar ligt doorgaans veel lager dan een leefbaar loon.

Consumenten hechten steeds meer belang aan de omstandigheden waarin kleding en andere producten gemaakt worden. Met consumentenacties zet de Schone Kleren Campagne er zich voor in dat kleding gemaakt wordt met respect voor arbeidsrechten. En van de overheid, als grootverbruiker, wordt verwacht dat ze het goede voorbeeld geeft. Met deze actie die startte in 2002, spitst de Schone Kleren Campagne zich toe op de aankoop van werkkleding voor het gemeentepersoneel. Diensten zoals brandweer, groendienst, reinigingsdienst, sportdienst enz. dragen werkkleding en uniformen. SKC vraagt dat bij elke aankoop ook sociale criteria gehanteerd worden i.v.m. de arbeidsomstandigheden waarin de werkkleding gemaakt wordt.

Van het gemeentebestuur verwachten we 2 stappen:

1) het aannemen van een raadsbesluit om bij aankopen rekening te houden met arbeidsnormen;

2) het integreren van arbeidsnormen in de bestekken van de volgende aankopen.

 

Bij de keuze van werkkledij dringen de volgende vragen zich op:

  • Hanteert het bedrijf een degelijke sociale gedragscode die ze oplegt aan de producenten?
  • Wordt de toepassing van die gedragscode niet allen intern, maar ook extern onafhankelijk gecontroleerd? Is daar transparantie over?
  • Is het bedrijf lid van een goed multistakeholderinitiatief (MSI) waarbij lokale vakbonden be­trokken zijn en waardoor de arbeid(ster)s een reële inbreng hebben in de controles en ge­makkelijk toegang hebben tot een klachtenprocedure?

Volgens de Schone Kleren Campagne kan een ja op alle drie de vragen alleen gegeven worden door kledingbedrijven die lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Bij de controle van de lokale arbeidsomstandigheden werkt FWF samen met lokale vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties. Andere MSI's kunnen een volledige ge­dragscode hebben, maar missen samenwerking met lokale vakbonden of arbeidsorganisaties, (zoals  het Amerikaanse FLA), voeren niet systematisch externe controles uit (zoals het Britse ETI). An­dere organisaties zijn initiatieven van bedrijfssectoren (zoals BSCI, WRAP) en kunnen moeilijk on­afhankelijk genoemd worden.

Hier vind je een lijst van producenten van werkkleding die aangesloten zijn bij de Fair Wear Foundation: Schone_bedrijfskleding.pdf

(Informatie over deze campagne volgt spoedig)

  Updates

  • Adidas en Nike zetten kledingarbeiders buiten spel 10-6-2018

    Terwijl de Belgen zich klaarmaken om de Rode Duivels toe te juichen, brengt het internationaal rapport ‘Foul Play’ aan het licht dat Adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van de voetballers en supporters naaien. In Indonesië verdienen kledingarbeiders tussen de 82 en 200 euro per maand, terwijl dat minstens 363 euro per maand zou moeten zijn. Een kwestie van prioriteiten stellen, want de budgetten voor marketing en sponsoring zijn in 10 jaar tijd verdubbeld. 

    Lees meer...

  • e5 mode tekent voor schone kleren 1-6-2018

    En toen waren ze al met acht! ECG, die de kledingproductie regelt voor onder andere E5 Mode, is het volgende Belgische kledingbedrijf dat toetreedt tot de Fair Wear Foundation (FWF). CEO Alexander Talpe: ‘De consument stelt zich meer en meer vragen over het verhaal achter zijn kleren.’ Uitkijken naar het volgend Belgisch kledingbedrijf dat inziet dat het verhaal achter het label even belangrijk is als kwaliteit, prijs en uitstaling...

    Lees meer...

  • Neen, een T-shirt verkopen voor 2 euro is niet ethisch 19-3-2018

    Primark opent eind april een flagshipstore in Antwerpen, en dat zullen we geweten hebben. In verschillende kranten mag Paul Lister, de verantwoordelijke ethisch ondernemen van het bedrijf, zich uitgebreid verdedigen tegen hun slechte ethische imago. Hun voornaamste argumenten? Primark koopt grote volumes in, betaalt de fabrieken op tijd en bestelt in rustige periodes. De Schone Kleren Campagne nam hun beweringen onder de loep in een opiniestuk in De Morgen.  

    Lees meer...

  • Aankloppen met goede voornemens bij Armani en Urban Outfitters 10-1-2018

    De Schone Kleren Campagne overhandigde geschenkdozen met 70.000 handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart om informatie te publi­ceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren. "De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar eti­ketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn."

    Lees meer...

  • Open brief aan de Rode Duivels 1-12-2017

    Iedereen voelt het, dit wordt het WK waarin jullie, de Gouden Generatie, het waarmaken. Vanaf morgen kan het beginnen: het afwegen van jullie kansen in de groepsfase van het WK, de analyses van de tegenstanders. Binnen enkele maanden staat er elke dag wel een verhaal over de voorbereidingen in de krant, en dan moet het WK nog beginnen. Wij zijn in elk geval grote fan. Maar hoe zit het met de vrouwen achter de Rode Duivel-outfits van Adidas? 

    Lees meer...

  • Undercover-operatie in Cambodjaanse kledingfabriek 4-7-2017

    “Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren”. Dat was het uitgangspunt voor de undercover-operatie die Wereldsolidariteit en ACV in mei tot in de kledingfabrieken van Cambodja bracht. Bedoeling was om de slechte werkomstandigheden te meten in fabrieken die sportkleding maken voor internationale merken als Puma, Nike, New Balance en Adidas. Een dappere arbeidster droeg een hele werkdag lang trainingsgadgets die haar vitale functies hebben geregistreerd. Haar resultaten zijn te vergelijken met de prestaties van een topsporter.

    Lees meer...

  • Niemand ziet graag af voor jouw sportkleren 16-6-2017

      In Cambodja werkt een kledingarbeidster meer dan 10 uur per dag, 6 dagen op 7, voor een hongerloon. Tijdens een werkdag verbrandt ze evenveel calorieën als een sporter die 4 uur hardloopt. Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Deze spot maakt consumenten warm om de #cleanekleren campagne van Wereldsolidariteit en ACV te steunen. Made in Cambodja, net zoals jouw sportkleren. Vanaf 16 juni te zien op de zenders VTM, Caz, Q2 en Vitaya.

    Lees meer...

  • Onze kleren worden ook in Centraal-Amerika gemaakt 4-5-2017

    Wie maakt jouw kleren? Misschien wel iemand in Centraal-Amerika. Daar werken textielarbeiders in slechte omstandigheden in de zogeheten maquilas. Maquilas zijn bedrijven in de Centraal-Amerikaanse vrijhandelszones. In die zones krijgen de bedrijven ‘speciale’ voorwaarden die verschillen van de rest van het land. Zo zijn ze er bijvoorbeeld vrijgesteld van vennootschapsbelastingen, importtarieven op goederen of gemeentelijke belastingen. FOS, lid van de Schone Kleren Campagne, werkt in Honduras, Nicaragua en El Salvador samen met lokale organisaties.

    Lees meer...

  • Europees Parlement roept op tot verplichte transparantie 4-5-2017

    Het is intussen vier jaar geleden dat het Rana Plaza gebouw in Bangladesh instortte en het leven kostte aan 1.138 werknemers. De verontwaardiging was enorm en er volgden heel wat initiatieven om de werkomstandigheden te verbeteren. Mooi, maar vaak te vrijblijvend. Daarom stemde het Europees Parlement op 27 april voor verplichte transparantie binnen de kledingindustrie. De organisaties van de Schone Kleren Campagne roepen met meer dan 60 andere organisaties de Europese Commissie in een open brief op om het rapport van het Europees Parlement serieus te nemen. 

    Lees meer...

  • Philippe Gilbert tekent voor #cleanekleren. Jij ook? 4-5-2017

    Wereldsolidariteit en ACV voeren campagne voor #cleanekleren, of 'schone sportkledij'. In 2017 willen ze de Belgische sportmerken overtuigen om voor "cleane" kleren te gaan. Daarvoor hebben ze jou nodig! Help kledingarbeidsters aan een leefbaar loon en een veilige werkplaats door net als Philippe Gilbert de petitie te tekenen! Zo trekken we sportmerken samen over de streep om schone sportkleren te produceren! 

    Lees meer...

  • Weet jij waar jouw kleren gemaakt worden? Wij ook niet! 24-4-2017

    Grote internationale kledingmerken en distributeurs als Carrefour, Desigual, Foot Locker, Hugo Boss, MANGO, Primark, Sainsbury’s, The Children’s Place, en Walmart weigeren om info over leveranciers te publiceren. Eis dat ze dat wel doen en teken de petitie! Zeventien andere bedrijven onderschreven wél de ‘Transparantiegarantie’ van een coalitie van vakbonden en mensen- en arbeidsrechtenorganisaties.

    Lees meer...

  • Kom uit uw kast! 19-4-2016

    De Schone Kleren Campagne, Gent Fair Trade en Fairtrade Belgium slaan de handen in elkaar! In 2016 dagen we iedereen uit om mee te doen aan de Fair Fashion Challenges. Wat kan jij doen? Kiezen voor duurzame en ethische alternatieven, een signaal sturen naar kledingbedrijven en politici voor meer transparantie,... Kies je eigen challenge uit!   

    Lees meer...

  • Onethische kleding terug naar afzender 27-8-2015

    Tijdens een actie van de Schone Kleren Campagne in Gent leverden ontevreden shoppers hun kleding terug in. Want kleding met een productiefout stuur je terug naar de winkel. Ook als die productiefout gaat over het ‘foute’ loon van de stikster van het kledingstuk en dus niet met het oog te zien is. Een kledingarbeid(st)er in Bangladesh verdient nauwelijks meer dan 2 euro per dag. Daarmee kan ze zelfs geen T-shirt bij Primark kopen.

    Lees meer...

  • Stuur je kleding virtueel terug naar de winkel! 26-8-2015

    Kleding met een productiefout stuur je terug naar de winkel. Ook als die productiefout gaat over het ‘foute’ loon van de stikster van het kledingstuk en dus niet met het oog te zien is. Een kledingarbeid(st)er in Bangladesh verdient nauwelijks meer dan 2 euro per dag. Daarmee kan ze zelfs geen T-shirt bij Primark kopen. Stuur je kleding virtueel terug via www.livingwagedefect.org/nl

    Lees meer...

skc01