Solidariteitsoproepen

Bangladesh

Bangladesh is het naaiatelier van de wereld. Maar liefst 1 op 10 kledingstukken in onze kleerkast werd in Dhaka gemaakt. In heel Bangladesh zijn er 5000 kledingfabrieken, de sector stelt zo'n 4 miljoen mensen tewerk. Ook in Bangladesh zijn het vooral vrouwen die in de kledingfabrieken werken. 


Maar Bangladesh is ook één van de armste landen van Azië, met de laagste lonen van het continent. Eind 2013 steeg het minimumloon in de kledingsector er van 3000 taka (28 euro) per maand naar 5300 taka (50 euro). Dat is nog steeds te weinig. Het kost in Dhaka gemakkelijk 25 euro om een kamer te huren. Daarom vragen Bengaalse kledingvakbonden een stijging tot 81 euro. 

Een specifiek probleem in Bangladesh zijn de onveilige omstandigheden waarin mensen moeten werken. De afgelopen 25 jaar stierven bij 300 incidenten minstens 2200 mensen. Op 24 april 2013 stortte het Rana Plaza complex in. Daarbij vielen 1138 doden en meer dan 2000 gewonden. Hier vind je een rapport over de dodelijke industrie die de kledingsector is. Het rapport dateert van net voor de instorting van Rana Plaza maar is nog altijd erg relevant.  

Op 15 mei 2013 sloten bekende kledingmerken, vakbonden en ngo’s – waaronder de Schone Kleren Campagne – het zogenaamde “Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh”. Het Akkoord is een onafhankelijk, wettelijk bindend akkoord tussen kledingmerken en -retailers aan de ene kant en internationale en lokale vakbonden aan de andere kant. De internationale Schone Kleren Campagne ondertekende als getuige. Meer dan 200 kledingbedrijven hebben intussen het Akkoord ondertekend, goed voor inspecties in meer dan 1500 fabrieken waar twee miljoen mensen werken. 

Hier vind je de volledige tekst van het Akkoord in het Engels en hier zie je hoe ver het staat met de uitvoering van het Akkoord. 

 

 

  Petitie

Respecteer de vakbondsvrijheid in Bangladesh

"H&M, C&A, Zara, GAP en VF: kom je belofte om de arbeidsomstandigheden te verbeteren in je toeleveringsketen na! Dring er bij jullie leveranciers in Ashulia op aan dat ze de aanklachten tegen vakbondsleiders- en militanten laten vallen. Zet de Bengaalse overheid onder druk, om ervoor te zorgen dat de mensen die gevangen gezet zijn onmiddellijk worden vrijgelaten, dat alle aanklachten vervallen, en dat het recht op vakbondsvrijheid gerespecteerd wordt. Ook moet zo snel mogelijk een proces opgezet worden om het minimumloon te herzien."

captcha 

*) Onze nieuwsbrief houdt je 4 maal per jaar op de hoogte van het wel en wee van de Schone Kleren Campagne.


  Updates

  • 12 doden bij fabrieksexplosie in Bangladesh 10-7-2017

    Op maandag 3 juli kwamen tenminste 12 mensen om en raakten tientallen gewond als gevolg van een boiler explosie in de Multifabs Ltd. fabriek in Bangladesh. De explosie toont het gevaar aan van slecht onderhouden en ongecontroleerde boilers in de kledingindustrie. Multifabs produceert voor kledingmerken die het Bangladesh Akkoord hebben ondertekend en werd dus geïnspecteerd. Maar boilers worden niet geïnspecteerd. 

    Lees meer...

  • Veiligheidsakkoord Bangladesh verlengd 4-7-2017

    Kledingmerken, retailers, vakbonden en maatschappelijke organisaties tekenen voor verlenging van het baanbrekende Bangladesh akkoord. Op donderdag 29 juni zetten onder andere H&M, Zara, C&A en Primark al een handtekening onder het nieuwe akkoord voor veiligheid van kledingfabrieken dat in 2018 in zal gaan. Hiermee garanderen zij onafhankelijke inspecties en het verhelpen van veiligheidsrisico’s. 

    Lees meer...

  • Honderden stakers op straat gezet in Bangladesh 31-1-2017

    Meer dan 1600 werknemers ontslagen, invallen in kantoren van vakbonden en huizen van vakbondsleiders, 14 vakbondsleiders- en activisten opgepakt, aanklachten ingediend tegen 700 werknemers en vakbondsleiders. De Bengaalse regering en werkgeversfederatie BGMEA schuwen geen enkel middel om een einde te maken aan de protesten in Ashulia, een wijk van Dhaka, Bangladesh. 

    Lees meer...

  • Schone Kleren Campagne blust H&M winkel 2-5-2016

    Terwijl de aandeelhouders van H&M vandaag verzamelen in Stockholm, roept de Schone Kleren Campagne het bedrijf op om meer vaart te zetten achter de noodzakelijke renovaties in de fabrieken in Bangladesh die H&M bevoorraden. Activisten van de Schone Kleren Campagne voerden een veiligheidscontrole uit in het H&M-filiaal in Leuven en overhandigden een brandblusapparaat aan het management. Gelijkaardige acties gebeurden in 27 steden wereldwijd.

    Lees meer...

  • Brand bij leverancier H&M 2-2-2016

      In de ochtend van 2 februari is er brand uitgebroken in de Matrix Sweater Factory in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh. Matrix Sweater Factory produceert kleding voor H&M en JC Penney. Dat er geen doden gevallen zijn, is vooral een kwestie van geluk. Was de brand een uur later uitgebroken, dan zouden er 6000 werknemers aanwezig geweest zijn in het gebouw, dat niet beschikte over veilige nooduitgangen, branddeuren, rookalarmen en sproeiers. Roep H&M op om hun fabrieken veiliger te maken!

    Lees meer...

  • Bengaalse kledingfabrieken H&M blijven onveilig 28-1-2016

    Terwijl H&M zich opmaakt om deze week de winstcijfers van 2015 bekend te maken, roept de Schone Kleren Campagne het bedrijf op om meer te doen om de kledingarbeiders in Bangladesh te beschermen. Een analyse van de belangrijkste leveranciers van H&M toont aan dat er ernstige achterstand is bij dringende renovaties aan de gebouwen. Zo blijven tienduizenden arbeiders het risico lopen op een dodelijk ongeval. Roep H&M via Facebook op om hun fabrieken veilig te maken! 

    Lees meer...

  • Tazreen Fashions 2012: Walmart weigert te betalen 27-11-2015

      Op 24 november was het drie jaar geleden dat Tazreen Fashions in vlammen opging. 112 werknemers kwamen om, meer dan 100 werknemers raakten zwaar gewond toen ze uit de ramen op de derde en vierde verdieping naar beneden sprongen. De Clean Clothes Campaign en het International Labor Rights Forum roepen Walmart en El Corte Ingles op om compensaties te betalen. Met C&A en Li&Fung werd wel al een akkoord bereikt.

    Lees meer...

  • Slachtoffers instorting Rana Plaza eindelijk vergoed! 8-6-2015

    Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza complex kunnen de slachtoffers en hun familieleden eindelijk vergoed worden. De Clean Clothes Campaign voerde twee jaar campagne om de grote internationale ketens die kleding lieten maken in Rana Plaza onder druk te zetten om de slachtoffers te vergoeden. Op de tweede verjaardag van de instorting was er nog 2,4 miljoen dollar tekort om de doelstelling van 30 miljoen te bereiken. Een anonieme schenking vulde het tekort aan.

    Lees meer...

  • Twee jaar na Rana Plaza: wat doet België? 24-4-2015

    Kwb, Wereldsolidariteit en de andere organisaties van de Schone Kleren Campagne overhandigden op 24 april een fietstenue geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden aan minister van Economie, Consumentenzaken en fervent fietser Kris Peeters. Hij kreeg ook een videoboodschap van een Aziatische kledingarbeidster. Hiermee vroegen ze de minister om een beleid te ontwikkelen zodat ook Belgische kledingbedrijven hun kledij in betere arbeidsomstandigheden laten produceren. 

    Lees meer...

  • 19 Bengaalse fabrieken geëvacueerd 23-4-2015

    Minder dan een maand na de instorting van Rana Plaza ondertekenden 32 kledingmerken het Bangladesh Akkoord voor gebouw- en brandveiligheid. Intussen zijn dat er al meer dan 200, goed voor inspecties in meer dan 1500 fabrieken waar twee miljoen mensen werken. Na bijna twee jaar zijn er al meer dan 1250 inspecties gedaan door de teams van het Akkoord. Daarbij werden meer dan 52.000 gebreken vastgesteld. 19 fabrieken moesten onmiddellijk geëvacueerd worden omwille van de slechte staat waarin de gebouwen verkeerden.

    Lees meer...

  • De slachtoffers van Rana Plaza 23-4-2015

    Dit is Asha Khatun. Asha werkte zes maanden in één van de fabrieken van het Rana Plaza complex toen het gebouw instortte. Ze werkte dagelijks van 8 uur 's morgens tot 9 à 10 uur 's avonds. Ze verdiende ongeveer 30 euro per maand, maar door haar overuren kon ze haar loon verdubbelen tot 65 euro per maand. Op de ochtend van de instorting was Asha te bang om naar binnen te gaan. De arbeiders wisten dat er scheuren zaten in de muren en de fundering, maar de manager dreigde hun maandloon af te pakken als ze niet werkten die dag.

    Lees meer...

  • Die-in voor Benetton winkel in Brussel 24-2-2015

    Vandaag hebben actievoerders van de Schone Kleren Campagne Benetton opgeroepen om een bijdrage te betalen aan het Fonds voor de compensatie van de slachtoffers van de instorting van Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij parodieerden ze de bekende slogan van Benetton en maakten er ‘United Victims of Benetton’ van. Een twintigtal actievoerders lag op de grond om aandacht te vragen voor het leed van de slachtoffers.

    Lees meer...

  • Pay Up Benetton! 23-2-2015

    Benetton is het enige grote internationale merk dat nog altijd geen compensatie betaald heeft aan de slachtoffers van Rana Plaza. Tot 24 april wil de Schone Kleren Campagne de druk op Benetton verhogen.  Teken de petitie op Avaaz! En lees voor meer info de artikels over Benetton op deze website.  Benetton schudde in de jaren 80 en 90 de consumenten wakker met controversiële reclamecampagnes. Met maatschappijkritische reclamebeelden wisten ze zich in de kijker te werken. Tijdens de UN-HATE campagne in 2011 lieten ze wereldleiders met elkaar zoenen. Maatschappijkritiek is mooi, maar alleen geloofwaardig als je zelf trouw bent aan de waarden die je promoot. En daar wringt nu net het schoentje bij Benetton... In onderstaand campagne filmpje toont de Clean Clothes Campaign de 'true colors of Benetton'.   -         

    Lees meer...

  • Het bochtenwerk van Benetton 23-2-2015

    Bijna 22 maanden na de instorting van Rana Plaza heeft Benetton bekend gemaakt dat ze een bedrag zullen storten in het Fonds voor de compensatie van de slachtoffers van Rana Plaza. De Clean Clothes Campaign, het internationale netwerk waartoe de Schone Kleren Campagne behoort, onderzoekt momenteel de details. Benetton zelf zegt dat 'een onafhankelijke derde partij' binnen 2 maanden bekend zal maken wanneer Benetton een bijdrage zal storten. Opnieuw uitstel dus.

    Lees meer...

  • ILO stelt compensatiebedrag bij 26-12-2014

    Precies een jaar geleden werd het Rana Plaza Donors Trust Fund opgezet door de International Labour Organization, een agentschap van de Verenigde Naties. Bij aanvang werd het benodigde compensatiebedrag geschat op ruim 35 miljoen euro ($40 miljoen). In december 2014 werd dit bedrag bijgesteld naar ongeveer 26,5 miljoen euro ($30 miljoen). Deze verlaging kwam tot stand op basis van alle verwerkte claims. Het eerdere bedrag was gebaseerd op een veel hoger aantal zwaargewonde mensen die vanwege hun verwondingen recht hebben op een hoger compensatiebedrag. Tot nu toe is er ongeveer 18,47 miljoen euro ($21 miljoen dollar) ingelegd. Nu er nog iets minder dan 8 miljoen euro ($9 miljoen) ontbreekt staan de merken die nog niet of nauwelijks hebben betaald in de schijnwerper.

    Lees meer...

  • 1 jaar Rana Plaza: 1138 kaarsjes op de Meir 24-4-2014

    Eén jaar geleden stortte het Rana Plazacomplex in Dhaka in, waarbij 1138 kledingarbeidsters om het leven kwamen en meer dan tweeduizend gewond raakten. Dit was de grootste ramp ooit in de kledingindustrie. Zo’n tweehonderd actievoerders van vakbonden en ngo’s plaatsten 1138 kaarsjes op de fontein van de Wapper, langs de Meir in Antwerpen. 

    Lees meer...

  • Veiligheidsakkoord redt mensenlevens 23-2-2014

    Op 24 april 2013 werden de onmenselijke omstandigheden in de Bengaalse textielsector wereldwijd voorpaginanieuws. Bij de instorting van het Rana Plaza complex kwamen 1138 kledingarbeiders om en raakten nog eens duizenden anderen gewond. Minder dan een maand later sloten bekende kledingmerken, vakbonden en ngo’s – waaronder de Schone Kleren Campagne – het zogenaamde “Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh”. De inmiddels meer dan 170 ondertekenende kledingmerken engageren zich tot een bindend programma om de veiligheid te verbeteren in de fabrieken die voor hen produceren.

    Lees meer...

skc01