Schone kleren?

Zemst 3

Als consument en burger heb je wel degelijk de macht om dingen te veranderen! Wat kan je doen?

Laat je niet verleiden door de fast fashion

Koop geen T-shirt omdat het “maar 3 euro” kost, maar omdat je het mooi vindt en wie weet, zelfs nodig hebt. Fast Fashion is het model dat vele internationale modeketens aanhangen: verleid je klanten met goedkope trendy kleren en zorg ervoor dat er elke week nieuwe stuks in de winkel hangen. Geen vier collecties per jaar, maar 52. Kwaliteit is van ondergeschikt belang, consumenten moeten vooral veel stuks kopen. Het gevolg? De katoenteelt is één van de meest milieuschadelijke teelten ter wereld, en ook de impact van al dat pesticidengebruik op lokale gemeenschappen is dramatisch. De lage winkelprijzen zorgen ervoor dat er weinig overblijft voor de productiefabriek. En dat betekent dan weer dat er weinig geld is om te investeren in veiligheid, laat staan om hogere lonen uit te betalen aan de kledingarbeid(st)ers. De goede kant van de 'Fast Fashion' is dan weer dat modieuze kleding voor iedereen betaalbaar wordt. 

Koop van mainstream merken die meer doen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren   

Geen enkel merk is door en door schoon, maar sommige merken werken wel hard aan verbeteringen. Bijvoorbeeld de merken die aangesloten zijn bij de Fair Wear Foundation. Intussen zijn daar ook 6 Belgische bedrijven bij aangesloten: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP, B&C en Stanley&Stella. Merken aangesloten bij de FWF hebben een complete gedragscode, zetten stappen om de arbeidsrechten te respecteren, betrekken andere organisaties bij verbeteringen en ondersteunen actief onafhankelijke vakbonden. Allemaal zaken die verplicht zijn voor merken die lid zijn.

Steun de pioniers

Ondanks de dominantie van de fast fashionketen, zijn er ook nog ondernemers die hun nek durven uitsteken voor kledij die ecologische en ethisch verantwoord is. Die vind je in de Gentse inspiratiegids, op ecoplan of in de brochure 'Op zoek naar duurzame kleding: wat en waar?'. Voor die kleren moet je vaak wat meer betalen dan in de grote ketens, maar is het dat niet waar als je weet dat de maakster ’s avonds eten kan kopen, als ze haar kinderen niet hoeft thuis te houden van school, en als ze niet bang hoeft te zijn dat het dak van de fabriek op haar hoofd valt?

Koop tweedehands

De katoenteelt is één van de meest vervuilende ter wereld. 20% van het wereldwijde gebruik van pesticiden komt voor rekening van de katoenteelt. Wat de gevolgen zijn van dat ongebreidelde pesticidegebruik, kon je in de film zien. Of organiseer eens een ruilfeestje. Wie weet is iemand wel geïnteresseerd in jouw outfit?

Maar bovenal: stel vragen!

Wanneer de winkel en het kledingmerk beseffen dat hun klanten het belangrijk vinden dat hun kledij onder goede omst geproduceerd is, dan gaan ze al gauw ook de druk voelen om te veranderen. Vraag naar de arbeidsomstandigheden van de mensen achter je T-shirt of broek. Als de vraag maar vaak genoeg gesteld wordt, breng je iets in beweging. De kans is groot dat de winkelmedewerker je het antwoord schuldig moet blijven. Leg je daar niet bij neer en vraag tot wie je je wel kan wenden.

Stuur een mail naar je favoriete merk en vraag wat zij doen aan de arbeidsomstandigheden van de kledingarbeiders. Op deze manier merken bedrijven dat het niet alleen de schone Kleren Campagne is die wil dat kledingmerken de arbeidsrechten respecteren, maar dat hun eigen klanten daar ook zo over denken. Zet de Schone Kleren Campagne in copy, dan laten wij je weten wat we van het antwoord vinden. Medewerkers bij kledingbedrijven zijn immers goed getraind in het beantwoorden van zulke vragen. Het antwoord klinkt vaak mooier dan het is.

Doe mee met onze acties!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Schone Kleren Campagne en doe mee met acties en petities op www.schonekleren.be

Petitie

Verplicht transparantie voor kledingbedrijven

"Belgische kledingbedrijven moeten verplicht worden om transparant te zijn over hun leveranciers en over de omstandigheden waarin hun kleding gemaakt is. Als consument heb ik recht op deze informatie. Daarom vraag ik de Belgische regering om rapporteringsplicht op te leggen aan de Belgische kledingbedrijven."

captcha 

*) Onze nieuwsbrief houdt je 4 maal per jaar op de hoogte van het wel en wee van de Schone Kleren Campagne.


skc01