Schone kleren?

primark1 1479838b

Primark is de kampioen van de lage prijzen: je vindt er T-shirts voor amper drie euro. Het bedrijf zegt te besparen op reclame en 'slim' in te kopen. Maar wat betekent die lage prijs voor de kledingarbeidster die de kleren stikt? Hoeveel blijft er voor haar over? En zet Primark op die manier niet de hele sector onder druk? 

Kledingarbeiders in Bangladesh die nauwelijks 55 euro per maand verdienen, geen transparantie over de leveranciers en de productielanden, kinderarbeid bij één van de producenten in India, aan het licht gebracht door BBC in 2008. Primark is duidelijk geen voorbeeld voor ondernemingen die ethisch willen ondernemen. Maar doen ze het slechter dan de buren in de Nieuwstraat, H&M, Zara, C&A en andere kampioenen van de fast fashion? Daar hebben we geen bewijzen voor. Het loon van de kledingarbeider is slechts een fractie van de prijs die de consument in de winkel betaalt. Verder bespaart Primark ook op de kwaliteit van de stoffen, door een lagere marge die gecompenseerd wordt door de verkoop van grote hoeveelheden, soberdere winkels, minder goede arbeidsvoorwaarden in de distributie…

Primark is niet de slechtste leerling van de klas. Als klant van Rana Plaza, het fabriekencomplex dat op 24 april 2013 instortte in Bangladesh, tekende het merk het Bangladesh Akkoord om in de toekomst instortingen en branden in kledingfabrieken te voorkomen. Primark was één van de eersten die de slachtoffers en hun families vergoedden. Het bedrijf heeft ook al betekenisvolle stappen gezet naar hogere lonen. Hoewel een echte strategie nog ontbreekt, heeft Primark een aantal projecten opgezet, o.a. rond vakbondsvrijheid in India. Kijk hier voor het ‘rapport’ van Primark dat de Schone Kleren Campagne opmaakte in juni. Toch blijven we, omwille van de extreem lage prijzen, zeer argwanend. Een bedrijf dat zijn kleding zo goedkoop verkoopt en tegelijk beweert dat het zijn arbeiders niet uitbuit, moet meer bewijzen op tafel leggen.

De prijs voor een kledingstuk omvat steeds een aantal vaste componenten: de BTW, het personeel in de winkels, winst voor de keten, de transportkosten, winst voor de fabriek, de materiaalkost en het loon van de kledingarbeid(st)er. Zolang we niet weten hoe die prijs is opgebouwd, weten we niet hoeveel er overblijft voor de werknemers.   

Bodemprijzen

Als exponent van de fast fashion, oefent Primark een constante neerwaartse druk uit op de prijzen in de hele sector. Primark kan dan wel een aantrekkelijk alternatief lijken om geld te besparen, maar eigenlijk doet zich het omgekeerde voor: Primark verleidt consumenten om steeds meer te kopen aan een zeer lage prijs. De kwaliteit en de duurzaamheid van het kledingstuk doen er dan niet meer toe. Gaat het stuk, dan vervang je het. Dat consumptiemodel is niet duurzaam, niet voor het milieu en niet voor ons. Uiteindelijk is Primark de enige die ervan profiteert.

Steun de werknemers die jouw kleding maken en teken hier de petitie voor een leefbaar loon!

 

 

 

Petitie

Verplicht transparantie voor kledingbedrijven

"Belgische kledingbedrijven moeten verplicht worden om transparant te zijn over hun leveranciers en over de omstandigheden waarin hun kleding gemaakt is. Als consument heb ik recht op deze informatie. Daarom vraag ik de Belgische regering om rapporteringsplicht op te leggen aan de Belgische kledingbedrijven."

captcha 

*) Onze nieuwsbrief houdt je 4 maal per jaar op de hoogte van het wel en wee van de Schone Kleren Campagne.


skc01