Campagnes

ECG

En toen waren ze al met acht! ECG, die de kledingproductie regelt voor onder andere E5 Mode, is het volgende Belgische kledingbedrijf dat toetreedt tot de Fair Wear Foundation (FWF). CEO Alexander Talpe: ‘De consument stelt zich meer en meer vragen over het verhaal achter zijn kleren.’ Uitkijken naar het volgend Belgisch kledingbedrijf dat inziet dat het verhaal achter het label even belangrijk is als kwaliteit, prijs en uitstaling...

e5 mode houdt zich eigenlijk enkel bezig met de verkoop, terwijl ECG het ontwerp doet en de productie uitbesteedt. Beide bedrijven zijn eigendom van dezelfde familie. ECG werkt niet alleen voor e5 mode, maar ook voor Nr4, Outlet Avenue, Agora Outlet, Concordia Textiles (Productie van textiel, werkkledij en fashion) in Waregem en 3ladies. Naast de eigen merken, produceren ze voor  een 20tal nationale en internationale modehuizen.

Alexander Talpe, CEO van ECG: ‘Eerlijkheid en respect zitten in onze genen, daarom worden wij lid van FWF. Maar ook omdat de consument zich meer en meer vragen stelt over het verhaal achter zijn kleren. Vorige week nog kregen wij een brief van een bezorgde klant die vroeg wat wij doen om de werkomstandigheden in kledingfabrieken waar wij laten produceren, te verbeteren. Hoe wij ervoor zorgen dat kledingarbeidsters een leefbaar loon krijgen. We doen al heel wat, maar vanaf nu zal FWF ons begeleiden om de lat hoger te gaan leggen. En om hier ook transparant over te communiceren.’

Alexander Kohnstamm, directeur van FWF, is vandaag speciaal vanuit Amsterdam naar Poperinge, de hoofdzetel van ECG, afgezakt: ‘Wij zijn streng, maar verbetering gebeurt stapsgewijs. Door lid te worden van FWF, zijn niet ineens alle problemen van de baan. Het is wel een serieus engagement van ECG om jaar na jaar een stap verder te gaan in het verduurzamen van de toeleveringsketen. En het is meer dan good business, want het is ook good for business.

Wat vinden de werknemers van ECG ervan dat het bedrijf lid wordt van FWF? ‘Dit is een logische stap’, antwoordt een van de designers resoluut. ‘Een bedrijf dat het echt meent met duurzaam ondernemen, kan er niet omheen. Vandaag ben ik fier dat ik hier werk.’

Wouter Parmentier volgt voor ACV het sociaal overleg bij E5 Mode op. Ook hij reageert tevreden: ‘Onze militanten in het bedrijf zetten Schone kleren al sinds 2005 op de agenda, want internationale solidariteit maakt deel uit van vakbondswerk. De strijd voor goede werkomstandigheden en een leefbaar loon eindigt niet aan onze landsgrenzen.’

De Schone Kleren Campagne dringt er samen met de lidorganisaties al jaren bij de Belgische bedrijven op aan om zich aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF). Want dat is het meest vooruitstrevende en betrouwbare managementsysteem om arbeidsrechten in de kledingindustrie te verbeteren. In dit multistakeholder-initiatief werken werkgevers, vakbonden en ngo’s samen aan betere arbeidsomstandigheden. FWF laat de fabrieken controleren door lokale teams van specialisten en daarnaast kunnen arbeiders zelf een klacht indienen. Wie lid wordt van FWF, engageert zich dus om hard te werken aan de verbetering van arbeidsomstandigheden. En dat vraagt een procesmatige aanpak en voortdurende volharding.

skc01