Schone kleren?

Mode

Modekleding kopen we allemaal. Het is een heel brede categorie en er is er in alle prijscategorieën: van dure luxekleding, prijzige, of meer betaalbare merkkleding tot spotgoedkope merkloze kleding in warenhuizen. De Schone Kleren Campagne richt zich in haar acties vooral op de merken en bedrijven die je vindt in de belangrijke winkelketens in onze winkelstraten, zoals C&A, H&M, Zara, Primark, enz... Naast de mainstream bedrijven zijn er ook pionierende 'alternatieven'. Ze vormen nog een kleine niche maar het aantal (kleinschalige) initiatieven groeit. Het gaat dan om handelaars die van ecologisch duurzame en/of ethische mode hun handelsmerk willen maken.

1. De bekende merken en ketens

De grote kledingbedrijven maken de kleding niet zelf; ze kopen ze aan bij producenten in lagelonenlanden. Vooral in Aziatische en Zuidoost-Aziati­sche landen (China, Bangladesh, India, Cambodja,...), waar miljoenen, vooral jonge vrouwen, werken in de kledingindustrie. Verder laten Europese merken nog produceren in enkele Oost-Europese landen, Noord-Afrikaanse landen en Turkije – ook vanwege de lagere transportkosten. Hier vind je meer informatie over de complexe keten van de kledingsector en de belangrijkste problemen in de sector. 

Bewuste consumenten moeten druk blijven uitoefenen op de kledingmerken om hun sociale verantwoordelijkheid echt seri­eus te nemen. Een gedragscode mag niet enkel als een imago verbeterend middel gebruikt worden. In België hebben dankzij voortdurende druk recent de modemerken JBC en Bel&Bo zich aangesloten bij de Fair Wear Foundation. Mayerline, ACP, Stanley&Stella en B&C waren al lid. De Fair Wear Foundation wordt door de Schone Kleren Campagne naar voor geschoven als het meest betrouwbare initiatief, omdat het o.a. door de nauwe betrokkenheid van de lokale vakbonden in de productielanden garant kan staan voor echte verbeteringen. 

Waar kunnen we 'schonere' kleding kopen? SKC publiceert regelmatig een 'Wij willen schone kleren' rapport, een grootschalig onderzoek waarin de arbeidsomstandigheden bij de kledingproductie van merkkleding onderzocht worden. Van ieder merk wordt een profiel geschetst dat aantoont welke inspan­ningen het bedrijf doet en welke stappen het al gezet heeft. Het is bovendien goed om in de winkel zelf info te vragen over de herkomst en arbeidsomstandigheden waarin een kledingstuk is gemaakt. Dan voelt het merk dat je als consument echt belangstelling hebt voor kleding die aan sociale mini­mumnormen voldoet. Een iets andere aanpak volgt 'Rank a Brand', een initiatief dat na grondig onderzoek van zoveel mo­gelijk informatie, o.a. van de websites van de merken, de sociale én ecologische duurzaamheid van een merk uitdrukt in een letterscore of percentage. 

2. Pioniers van duurzame en ethische mode

Er zijn in Vlaanderen ook handelaars die van ecologisch duurzame en/of ethische mode hun handelsmerk willen maken. Zij verkopen meestal een combinatie van ecologische én sociaal duurzame kleding. Kleding die het milieu spaart, kan biovezelkleding zijn (uit weefsel van een biologisch geteelde vezel) of, beter nog, ecologische kleding, waarvan het bioweefsel ook ecologisch 'veredeld' is. Keurmerken van ecologische kleding omvatten meestal ook sociale normen – maar niet altijd. Fairtrade kleding komt uit de eerlijke han­del, die de ontwikkeling van het zuiden wil bevorderen, maar kan bovendien ook uit biokatoen (of een andere biovezel) bestaan, en ook verder ecologisch veredeld zijn. Je vindt meer info over de verschillende types sociaal en ecologisch duurzame kleding in onze brochure 'Op zoek naar duurzame kleding. Wat en waar?' of bij Rank a Brand

  Updates

  • Kledingindustrie blijft troebel 18-4-2016

    Drie jaar na de instorting van Rana Plaza is er nog steeds een stuitend gebrek aan transparantie in de kledingindustrie. Consumenten hebben daardoor geen enkel idee waar de kleding die ze kopen vandaan komt, en onder welke omstandigheden ze gemaakt is. Kledingbedrijven zouden hun leverancierslijsten moeten publiceren én aantonen dat ze al het mogelijk doen om de mensenrechten te respecteren. Daarvoor is ook politieke druk nodig. En die ontbreekt.

    Lees meer...

  • Gemengde gevoelens over overeenkomst tussen H&M en internationale vakbond 28-1-2016

    In december 2015 ondertekende H&M een Internationale Kaderovereenkomst (IKO) met de internationale vakbondsfederatie IndustriALL en de Zweedse vakbond IF Metall. Deze IKO is bedoeld om de vakbondsrechten van alle H&M arbeiders in heel de leveringsketen te versterken. Ze is gebaseerd op een aantal IAO conventies en gaat over rechten zoals de vrijheid van vereniging en van collectieve onderhandelingen, het recht om onveilig werk te weigeren, een verbod van kinderarbeid en discriminatie, en ook het recht op een schriftelijk contract. Bovendien is er een paragraaf over het recht op een „eerlijk leefbaar loon”.

    Lees meer...

  • Kledingarbeiders gedood terwijl ze kleding maakten 21-9-2015

    In Lahore, Pakistan, werden vier kledingarbeiders gedood en 16 gewond toen op 5 september het dak van de fabriek instortte. De fabriek was gevestigd in een onveilig gebouw en maakte kleding voor de welbekende merken Primark, TOPMAN, Burton, New Look en River Island. Jeans Company Private Ltd produceerde jeans, hemden en petten. Omdat het vrijdag was, waren de meesten van de 1150 afwezig omwille van het vrijdaggebed. Anders waren er veel meer slachtoffers gevallen.

    Lees meer...

  • Wat kan jij doen? 15-9-2015

    Als consument en burger heb je wel degelijk de macht om dingen te veranderen! Wat kan je doen?

    Lees meer...

  • Brief aan topmodel Doutzen Kroes 11-5-2015

    Beste Doutzen, Gefeliciteerd met de mooie foto's voor de H&M summer campagne! Maar weet je waar en onder welke omstandigheden de bikini's van H&M zijn genaaid? De vrouwen die de kleding voor H&M naaien, in Oost-Europa en Azië, verdienen verre van een een leefbaar loon. Ook al werken zij 10 tot 12 uur per dag, ze verdienen te weinig en kunnen hun gezin niet onderhouden. Daarom gaan veel van hen zonder te ontbijten naar hun werk. En staan zij voor onmogelijke keuzes: kan ik medicijnen kopen deze maand? Of kan ik dat geld beter gebruiken voor de school van mijn kinderen? 

    Lees meer...

  • H&M maakt beloftes niet waar 16-4-2015

    H&M promoot zichzelf graag als absolute voorloper op het vlak van ecologisch en ethisch verantwoorde kledij. Op ethisch vlak blijft het voolopig vooral bij beloftes. In 2013 publiceerde H&M zijn routekaart naar een leef­baar loon. De Zweedse kledingreus heeft zich geëngageerd om 850.000 kledingarbeiders een 'eer­lijk leefbaar loon' te betalen tegen 2018. Het pas gelanceerde duurzaamheidsrapport van H&M kan geen cijfers voorleggen die bewijzen dat de Zweedse gigant reële vooruitgang heeft geboekt op dat vlak.

    Lees meer...

  • JBC gaat voor schone kleren 1-4-2015

    Sinds 1 april is JBC officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Na Bel&Bo is JBC het tweede grote Belgische kledingbedrijf dat die stap zet in enkele maanden tijd. Dat is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC en Bel&Bo andere Belgische kledingmerken -en ketens inspireren.

    Lees meer...

  • Wegwerpkleren aan bodemprijzen 9-12-2014

    Primark is de kampioen van de lage prijzen: je vindt er T-shirts voor amper drie euro. Het bedrijf zegt te besparen op reclame en 'slim' in te kopen. Maar wat betekent die lage prijs voor de kledingarbeidster die de kleren stikt? Hoeveel blijft er voor haar over? En zet Primark op die manier niet de hele sector onder druk? 

    Lees meer...

  • Bel&Bo legt de lat hoog voor Belgische bedrijven 5-11-2014

    Op 8 december werd Bel&Bo officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Dat betekent dat Bel&Bo de lat voor zichzelf én tegelijk voor de andere Belgische kledingbedrijven hoger legt. Dat kunnen we als Schone Kleren Campagne alleen maar toejuichen!

    Lees meer...

Petitie

Verplicht transparantie voor kledingbedrijven

"Belgische kledingbedrijven moeten verplicht worden om transparant te zijn over hun leveranciers en over de omstandigheden waarin hun kleding gemaakt is. Als consument heb ik recht op deze informatie. Daarom vraag ik de Belgische regering om rapporteringsplicht op te leggen aan de Belgische kledingbedrijven."

captcha 

*) Onze nieuwsbrief houdt je 4 maal per jaar op de hoogte van het wel en wee van de Schone Kleren Campagne.


skc01