Schone kleren?

Mode

Modekleding kopen we allemaal. Het is een heel brede categorie en er is er in alle prijscategorieën: van dure luxekleding, prijzige, of meer betaalbare merkkleding tot spotgoedkope merkloze kleding in warenhuizen. De Schone Kleren Campagne richt zich in haar acties vooral op de merken en bedrijven die je vindt in de belangrijke winkelketens in onze winkelstraten, zoals C&A, H&M, Zara, Primark, enz... Naast de mainstream bedrijven zijn er ook pionierende 'alternatieven'. Ze vormen nog een kleine niche maar het aantal (kleinschalige) initiatieven groeit. Het gaat dan om handelaars die van ecologisch duurzame en/of ethische mode hun handelsmerk willen maken.

  Updates

  • Kledingindustrie blijft troebel 18-4-2016

    Drie jaar na de instorting van Rana Plaza is er nog steeds een stuitend gebrek aan transparantie in de kledingindustrie. Consumenten hebben daardoor geen enkel idee waar de kleding die ze kopen vandaan komt, en onder welke omstandigheden ze gemaakt is. Kledingbedrijven zouden hun leverancierslijsten moeten publiceren én aantonen dat ze al het mogelijk doen om de mensenrechten te respecteren. Daarvoor is ook politieke druk nodig. En die ontbreekt.

    Lees meer...

  • Gemengde gevoelens over overeenkomst tussen H&M en internationale vakbond 28-1-2016

    In december 2015 ondertekende H&M een Internationale Kaderovereenkomst (IKO) met de internationale vakbondsfederatie IndustriALL en de Zweedse vakbond IF Metall. Deze IKO is bedoeld om de vakbondsrechten van alle H&M arbeiders in heel de leveringsketen te versterken. Ze is gebaseerd op een aantal IAO conventies en gaat over rechten zoals de vrijheid van vereniging en van collectieve onderhandelingen, het recht om onveilig werk te weigeren, een verbod van kinderarbeid en discriminatie, en ook het recht op een schriftelijk contract. Bovendien is er een paragraaf over het recht op een „eerlijk leefbaar loon”.

    Lees meer...

  • Kledingarbeiders gedood terwijl ze kleding maakten 21-9-2015

    In Lahore, Pakistan, werden vier kledingarbeiders gedood en 16 gewond toen op 5 september het dak van de fabriek instortte. De fabriek was gevestigd in een onveilig gebouw en maakte kleding voor de welbekende merken Primark, TOPMAN, Burton, New Look en River Island. Jeans Company Private Ltd produceerde jeans, hemden en petten. Omdat het vrijdag was, waren de meesten van de 1150 afwezig omwille van het vrijdaggebed. Anders waren er veel meer slachtoffers gevallen.

    Lees meer...

  • Wat kan jij doen? 15-9-2015

    Als consument en burger heb je wel degelijk de macht om dingen te veranderen! Wat kan je doen?

    Lees meer...

  • Brief aan topmodel Doutzen Kroes 11-5-2015

    Beste Doutzen, Gefeliciteerd met de mooie foto's voor de H&M summer campagne! Maar weet je waar en onder welke omstandigheden de bikini's van H&M zijn genaaid? De vrouwen die de kleding voor H&M naaien, in Oost-Europa en Azië, verdienen verre van een een leefbaar loon. Ook al werken zij 10 tot 12 uur per dag, ze verdienen te weinig en kunnen hun gezin niet onderhouden. Daarom gaan veel van hen zonder te ontbijten naar hun werk. En staan zij voor onmogelijke keuzes: kan ik medicijnen kopen deze maand? Of kan ik dat geld beter gebruiken voor de school van mijn kinderen? 

    Lees meer...

  • H&M maakt beloftes niet waar 16-4-2015

    H&M promoot zichzelf graag als absolute voorloper op het vlak van ecologisch en ethisch verantwoorde kledij. Op ethisch vlak blijft het voolopig vooral bij beloftes. In 2013 publiceerde H&M zijn routekaart naar een leef­baar loon. De Zweedse kledingreus heeft zich geëngageerd om 850.000 kledingarbeiders een 'eer­lijk leefbaar loon' te betalen tegen 2018. Het pas gelanceerde duurzaamheidsrapport van H&M kan geen cijfers voorleggen die bewijzen dat de Zweedse gigant reële vooruitgang heeft geboekt op dat vlak.

    Lees meer...

  • JBC gaat voor schone kleren 1-4-2015

    Sinds 1 april is JBC officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Na Bel&Bo is JBC het tweede grote Belgische kledingbedrijf dat die stap zet in enkele maanden tijd. Dat is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC en Bel&Bo andere Belgische kledingmerken -en ketens inspireren.

    Lees meer...

  • Wegwerpkleren aan bodemprijzen 9-12-2014

    Primark is de kampioen van de lage prijzen: je vindt er T-shirts voor amper drie euro. Het bedrijf zegt te besparen op reclame en 'slim' in te kopen. Maar wat betekent die lage prijs voor de kledingarbeidster die de kleren stikt? Hoeveel blijft er voor haar over? En zet Primark op die manier niet de hele sector onder druk? 

    Lees meer...

  • Bel&Bo legt de lat hoog voor Belgische bedrijven 5-11-2014

    Op 8 december werd Bel&Bo officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Dat betekent dat Bel&Bo de lat voor zichzelf én tegelijk voor de andere Belgische kledingbedrijven hoger legt. Dat kunnen we als Schone Kleren Campagne alleen maar toejuichen!

    Lees meer...

skc01