Modekleding kopen we allemaal. Het is een heel brede categorie en er is er in alle prijscategorieën: van dure luxekleding, prijzige, of meer betaalbare merkkleding tot spotgoedkope merkloze kleding in warenhuizen. De Schone Kleren Campagne richt zich in haar acties vooral op de merken en bedrijven die je vindt in de belangrijke winkelketens in onze winkelstraten, zoals C&A, H&M, Zara, Primark, enz... Naast de mainstream bedrijven zijn er ook pionierende 'alternatieven'. Ze vormen nog een kleine niche maar het aantal (kleinschalige) initiatieven groeit. Het gaat dan om handelaars die van ecologisch duurzame en/of ethische mode hun handelsmerk willen maken.
Schone sportkleding is nog niet wijdverspreid en moeilijk te vinden. Vooral de bekende sportmerken, zoals Nike en Adidas, zijn onder druk gezet om de omstandigheden van de kledingarbeiders te verbeteren. Deze sportmerken hebben vanwege deze druk de afgelopen jaren al stappen gezet. Voor de kleinere sportmerken is de druk minder groot geweest. Daarom zijn er een hoop sportmerken die nog achter lopen op de grotere merken. Maar er zijn ook kleinere merken, vooral outdoor merken, die het wel goed doen. Zo zijn er sportmerken die zich hebben aangesloten bij de Fair Wear Foundation, het multistakeholders initiatief dat de lat voor de merken het hoogst legt.
Op de site www.greenjeans.be vind je meer in formatie over jeans en een overzicht van verkooppunten, merken en labels die aandacht hebben voor mens en milieu wat betreft grondstoffen en productieproces. Ook kun je er de ecologische voetafdruk van je jeans berekenen, en staan er tips op om bewuster met kleding om te gaan. Een bewuste consument en een verhoogde vraag naar duurzame alternatieven voor jeans kunnen ertoe leiden dat deze kleding sneller haar weg vindt naar de Belgische markt.
In het verleden voerde de Schone Kleren Campagne campagne om het zandstralen van jeans stop te zetten. Zandstralen is een techniek die gebruikt wordt om jeans een bleek, versleten uitzicht te geven. Zandstralen van jeans is echter zeer schadelijk voor de gezondheid van de werknemers. Een groot aantal modeketens en jeansmerken heeft publiek aangekondigd het zandstralen van jeans te verbieden in zijn toeleveringsketen. Uit een onderzoek van de internationale Schone Kleren Campagne in 2012 bleek echter dat modeketens en jeansmerken nog steeds jeans laten zandstralen, ondanks het verbod. Dat onderzoek vind je hier.
Koop T-shirts of andere promotionele kleding van een producent of distributeur die de internationale arbeidsnormen wil naleven en onafhankelijke controle aanvaardt. Onze voorkeur uit naar bedrijven die aangesloten zijn bij de Fair Wear Foundation. Momenteel zijn dit de Belgische ondernemingen waar je rechtkan:
Om een leverancier te kiezen, zijn dit belangrijke principes voor de Schone Kleren Campagne. De eerste stap die een bedrijf zou moeten zetten, is een 'volledige' gedragcode aannemen die de fundamentele arbeidsnormen bevat - verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie; recht op organisatie en collectief onderhandelen - en daarnaast nog enkele andere belangrijke arbeidsnormen. Die code moet gelden voor alle werknemers in de hele toeleveringsketen en uiteraard in de praktijk toegepast worden. Die gedragscode moet ook onafhankelijk gecontroleerd worden. De beste manier om dit te doen, is er de verschillende partijen bij te betrekken. De voorbije jaren ontstonden verschillende multistakeholder controle-initiatieven. Daarbij zijn de bedrijfswereld, vakbonden en NGO's in meerdere of mindere mate betrokken. Het controleproces moet transparant zijn en de auditresultaten moeten minstens in grote lijnen toegankelijk zijn.
Vraag hier een offerte aan: http://www.achact.be/tshirts/nl