Kledingmerken zeggen vaak dat zij zich inzetten voor het recht op een leefbaar loon voor kledingarbeiders in hun wereldwijde toeleveringsketens. Maar hoeveel krijgen kledingarbeiders daadwerkelijk betaald?
Ondanks veel aandacht voor de problemen in de kledingindustrie en vooruitgang op een aantal terreinen is er wat de lonen betreft nog maar bitter weinig vooruitgang te melden. Onderzoek wijst uit dat geen enkel kledingbedrijf in staat is aan te tonen dat kledingarbeidsters en -arbeiders in hun toeleveringsketens in Azië, Afrika, Latijns Amerika of Oost-Europa genoeg betaald krijgen om aan de armoede te ontsnappen.
Ook al hebben veel merken leefbaar loon opgenomen in hun gedragscodes, in de meeste gevallen blijft dit bij een loze belofte of goede intenties. Er moet meer gebeuren. Slechts een klein deel van de prijs van een product gaat naar arbeiders.
De laatste jaren zijn steeds meer kledingbedrijven transparant over waar hun kleding wordt gemaakt. Steeds meer bedrijven tekenen de Transparantiegarantie en publiceren fabriekslocaties. Er zijn ook altijd nog teveel kledingmerken die weigeren dat te doen. De Belgische bedrijven lopen op dat vlak zeker niet voorop.
Het is hoog tijd dat belanghebbenden zoals arbeidsorganisaties en vakbonden ook inzage krijgen in hoe er wordt gewerkt aan een leefbaar loon voor kledingarbeiders.
Onderzoek
Wij hebben onderzoek gedaan naar bestaande data en nieuw bewijs dat we beschikbaar willen stellen aan consumenten, arbeiders, organisaties en anderen die opkomen voor een leefbaar loon. Hiertoe hebben we de online portal FashionChecker ontwikkeld.
We willen op een gebruiksvriendelijke manier laten zien wat kledingmerken doen om een leefbaar loon te garanderen. We moedigen bedrijven aan transparant te zijn over waar ze nu staan, wat hun plannen zijn om verbeteringen door te voeren en hoe ze dat meten. We willen dat consumenten beter inzicht krijgen in welk deel van de prijs van een kledingstuk naar kledingarbeiders gaat. We willen dit samen doen met arbeiders, vakbonden, ngo’s, consumenten en iedereen die wil meehelpen om de industrie in de goede banen te leiden.
Waar zijn we nu?
De eerste informatie van onze onderzoek bij merken en in fabrieken is gepubliceerd in de online portal en door een rapport dat deze berg gegevens analyseert. Onze informatie wordt jaarlijks ge-update en het aantal merken dat onder de loep ligt wordt uitgebreid.
In een aantal landen wordt informatie ingezameld over lonen, kosten in levensonderhoud en werkuren van kledingarbeid(st)ers. Ook verzamelen we informatie die we krijgen van onderzoekers uit het netwerk van Schone Kleren Campagne en wetenschappelijke onderzoeksinstituten en -bronnen. En we hebben ook de kledingmerken zelf bevraagd.
“Filling the Gap: achieving living wages through improved transparency” is een driejarig project dat gefinancierd wordt door de Europese Commissie. Dit project wordt gedragen door organisaties uit het internationale netwerk van de Schone Kleren Campagne in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Finland, Italië, Polen, Tsjechië, Hongarije, Zweden, Indonesië, China en India.
Co-funded by the European Union