FashionChecker

Kledingmerken zeggen vaak dat zij zich inzetten voor het recht op een leefbaar loon voor kledingarbeiders in hun wereldwijde toeleveringsketens. Maar hoeveel krijgen kledingarbeiders daadwerkelijk betaald?


Ondanks veel aandacht voor de problemen in de kledingindustrie en vooruitgang op een aantal terreinen is er wat de lonen betreft nog maar bitter weinig vooruitgang te melden. Onderzoek wijst uit dat geen enkel kledingbedrijf in staat is aan te tonen dat kledingarbeidsters en -arbeiders in hun toeleveringsketens in Azië, Afrika, Latijns Amerika of Oost-Europa genoeg betaald krijgen om aan de armoede te ontsnappen.

Ook al hebben veel merken leefbaar loon opgenomen in hun gedragscodes, in de meeste gevallen blijft dit bij een loze belofte of goede intenties. Er moet meer gebeuren. Slechts een klein deel van de prijs van een product gaat naar arbeiders.

De laatste jaren zijn steeds meer kledingbedrijven transparant over waar hun kleding wordt gemaakt. Steeds meer bedrijven tekenen de Transparantiegarantie en publiceren fabriekslocaties. Er zijn ook altijd nog teveel kledingmerken die weigeren dat te doen. De Belgische bedrijven lopen op dat vlak zeker niet voorop. 

Het is hoog tijd dat belanghebbenden zoals arbeidsorganisaties en vakbonden ook inzage krijgen in hoe er wordt gewerkt aan een leefbaar loon voor kledingarbeiders.

Onderzoek

Wij hebben onderzoek gedaan naar bestaande data en nieuw bewijs dat we beschikbaar willen stellen aan consumenten, arbeiders, organisaties en anderen die opkomen voor een leefbaar loon. Hiertoe hebben we de online portal FashionChecker ontwikkeld.

We willen op een gebruiksvriendelijke manier laten zien wat kledingmerken doen om een leefbaar loon te garanderen. We moedigen bedrijven aan transparant te zijn over waar ze nu staan, wat hun plannen zijn om verbeteringen door te voeren en hoe ze dat meten. We willen dat consumenten beter inzicht krijgen in welk deel van de prijs van een kledingstuk naar kledingarbeiders gaat. We willen dit samen doen met arbeiders, vakbonden, ngo’s, consumenten en iedereen die wil meehelpen om de industrie in de goede banen te leiden.

 Waar zijn we nu?

De eerste informatie van onze onderzoek bij merken en in fabrieken is gepubliceerd in de online portal en door een rapport dat deze berg gegevens analyseert. Onze informatie wordt jaarlijks ge-update en het aantal merken dat onder de loep ligt wordt uitgebreid.

In een aantal landen wordt informatie ingezameld over lonen, kosten in levensonderhoud en werkuren van kledingarbeid(st)ers. Ook verzamelen we informatie die we krijgen van onderzoekers uit het netwerk van Schone Kleren Campagne en wetenschappelijke onderzoeksinstituten en -bronnen. En we hebben ook de kledingmerken zelf bevraagd. 

“Filling the Gap: achieving living wages through improved transparency” is een driejarig project dat gefinancierd wordt door de Europese Commissie. Dit project wordt gedragen door organisaties uit het internationale netwerk van de Schone Kleren Campagne in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Finland, Italië, Polen, Tsjechië, Hongarije, Zweden, Indonesië, China en India.

EU Flag
Co-funded by the European Union

 

 

 

  Updates

  • Bike Ride to #StopBusinessImpunity 15-4-2021

    Herinner je je 24 april 2013 nog? De dag waarop Rana Plaza, een gebouw dat 5 kledingfabrieken huisvestte, instortte bovenop duizenden kledingarbeid(st)ers, in Dhaka, Bangladesh. 8 jaar na de instorting van #RanaPlaza, roepen we België op om met een ambitieuze ketenzorgwet te komen. Het is tijd om bedrijven te verplichten de mensenrechten in hun toeleveringsketens te respecteren. Doe mee met de Bike Ride om onze boodschap over te brengen!

    Lees meer...

  • 24 Minutes.n to #StopBusinessImpunity 14-4-2021

    Herinner je je 24 april 2013 nog? De dag waarop Rana Plaza, een gebouw dat 5 kledingfabrieken huisvestte, instortte bovenop duizenden kledingarbeid(st)ers, in Dhaka, Bangladesh.

    Lees meer...

  • #StopBusinessImpunity: wij willen een wet! 14-4-2021

    Herinner je je 24 april 2013 nog? De dag waarop Rana Plaza, een gebouw dat 5 kledingfabrieken huisvestte, instortte bovenop duizenden kledingarbeid(st)ers, in Dhaka, Bangladesh.

    Lees meer...

  • Fair Fashion Fest is terug! 24-11-2020

    Het legendarische Fair Fashion Fest is terug! Schone Kleren Campagne is voor deze editie partner van Gent Fair Trade. De organisatoren brengen je vier avonden in contact met duurzame modepioniers en inspirerende mensen zoals Sara Ditty (Fashion Revolution International), Kalpona Akter (Bangladesh Center for Worker Solidarity) en Luciana Duarte (Ethical Fashion Brazil).

    Lees meer...

  • Wat 'R-E-S-P-E-C-T' voor Zara betekent 28-11-2019

    Inditex, de eigenaar van het merk Zara, maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen. Dat blijkt uit onderzoek van enkele organisaties uit het internationale Clean Clothes Campaign netwerk, in samenwerking met het Franse onderzoeksbureau BASIC. Het onderzoek legde ook de omstandigheden bloot waarin de hoodie werd geproduceerd: mager loon, buitensporige uren en precaire contracten. 

    Lees meer...

  • H&M-wachtkamer in Gentse Langemunt 11-12-2018

    H&M beloofde in 2013 dat 850.000 werknemers die H&M kleding naaien een leefbaar loon zouden verdienen tegen 2018. Actievoerders hielden op 11 december een flashmob in de Langemunt in Gent om hen aan die belofte te herinneren. "Beloofd is beloofd!" De actie kadert in de internationale campagne “Turn Around, H&M”. De afgelopen weken gingen acties door in 30 steden wereldwijd. Teken de petitie! Al 140.000 mensen gingen je voor!  

    Lees meer...

  • "Ik verdien zo weinig dat ik mijn zoontje moet wegsturen" 11-10-2018

    55 euro per maand. Dat is al bijna 5 jaar het minimumloon voor kledingarbeiders in Bangladesh. Op 13 september besliste de regering van Bangladesh om dat loon te verhogen tot 8000 Taka, of 83 euro per maand. Dat lijkt een fikse loonsverhoging, maar is het niet. Kledingarbeiders komen hiermee absoluut niet rond. De Bengaalse vakbonden vragen een minimumloon van 16.000 taka of 165 euro. Steun hun eis en vraag kledingmerken hetzelfde te doen! #WeDemandTk16000

    Lees meer...

  • Naaisters H&M-kleren verdienen hongerloon 24-9-2018

    Werknemers die kleren stikken bij H&M’s zogenaamde ‘beste’ leveranciers verdienen nog steeds een hongerloon. Dat blijkt uit een onderzoek van de internationale Schone Kleren Campagne. Bulgaarse leveranciers betalen zelfs niet de wettelijke minimumlonen en laten hun werknemers tot 80 uur per week werken. “Je gaat de fabriek binnen om 8 uur ‘s morgens, maar je weet niet wanneer je terug buiten bent. Soms gaan we pas om 4 uur ‘s nachts naar huis,” zegt een werknemer die kleren maakt voor H&M bij Koush Moda, een H&M leverancier in Bulgarije.

    Lees meer...

  • Hongerlonen in Europese sweatshops 14-11-2017

    Een nieuw rapport van de internationale Schone Kleren Campagne documenteert de hongerlonen en andere grimmige arbeidsomstandigheden in de kleding- en schoenindustrie in heel Oost- en Zuidoost-Europa. Hoewel ze overuren werken, verdienen veel arbeidsters in Oekraïne bijv. slechts 89€ per maand, terwijl een leefbaar loon het vijfvoudige daarvan zou moeten bedragen. Modemerken als Benetton, Esprit, GEOX, Triumph en Vero Moda zijn klant van deze fabrieken.

    Lees meer...

  • Kiabi: een complete outfit voor 25 euro 14-11-2017

    Kiabi, de "Nieuwe Primark" komt naar Vlaanderen. Kiabi positioneert zich als een kledingketen voor het hele gezin met mode aan extreem lage prijzen.  Bij Kiabi kun je een kind voor 15 à 20 € en een volwassene voor 25 à 40 € kleden. Een T-shirt kost er 3 €. Zelf beweert het bedrijf dat het eerlijke producten verkoopt. Maar is dat geloofwaardig, tegen die prijzen? In Brussel en Wallonië zijn er intussen al vier vestigingen, de volgende halte is Vlaanderen.

    Lees meer...

  • Fed up to get peanuts! 16-12-2015

    De Schone Kleren Campagne deelde zakjes pindanoten uit in de Nieuwstraat, de grote winkelstraat in Brussel. Want “peanuts” verdienen Cambodjaanse kledingarbeiders vandaag voor werkdagen van 10 uur of meer, zes dagen op zeven. Kledingmerken als H&M en C&A kunnen hierin verandering brengen. Door een loonakkoord te onderhandelen met lokale vakbonden in de landen waar zij kleren laten maken. Vakbonden in Cambodja vragen een minimumloon van 164 euro per maand.

    Lees meer...

  • Schone Kleren, Yes you can! 20-10-2015

      DeWereldMorgen.be bracht verslag uit van het Living Wage Now Forum in Brussel. Tijdens het Forum debatteerde de Clean Clothes Campaign met kledingbedrijven en politici over de stappen die gezet moeten worden om leefbare lonen in de productiefabrieken mogelijk te maken. De Clean Clothes Campaign overhandigde bijna 150.000 handtekeningen van Europese burgers voor een leefbaar loon aan de aanwezige kledingbedrijven. Lees hier het volledige artikel van Keltoum Belorf. (c) Maxim Dechamps

    Lees meer...

  • Living Wage Now Party: feest mee! 8-9-2015

    achACT en de stad Brussel nodigt je uit om de leefbaar loon campagne feestelijk af te sluiten tijdens de Living Wage Now Party in la Bellone in Brussel. Het internationale netwerk verzamelt van 12 tot en met 14 oktober in Brussel en dat mag niet ongemerkt voorbijgaan! Gasten uit de vier windstreken (Bangladesh, Turkije, Cambodja, Indonesië, Haïti, India, Cambodja, Georgië,...) feesten mee. Op het programma Het koor Buena Vida Social Band zingt strijdliederen MetaPo brengt poëtische dans  Big Noise zal ons laten dansen op hun muziek in typische New Orleans stijl Praktische info Datum: 13 oktober 2015 Uur: 20:00 tot 22:30 Plaats: La Bellone: Vlaams Steenweg 46, 1000 Brussel Gratis toegang met reservatie via achacteurs@achact.be o  

    Lees meer...

  • Forum leefbaar loon: genoeg gepraat, tijd voor actie! 8-9-2015

    Van 12 tot en met 14 oktober 2015 organiseren de Schone Kleren Campagne, achACT en de Clean Clothes Campaign het Living Wage Now Forum in Brussel. Tijdens dit evenement maken we de balans op van drie jaar campagne voeren om een leefbaar loon te eisen voor de kledingarbeiders én verkennen we nieuwe pistes om dit mensenrecht echt mogelijk te maken. Het Forum is geen saaie bijeenkomst van experts, er zijn ook momenten waarop het brede publiek welkom is!

    Lees meer...

skc01