De impact van de COVID-19 pandemie is immens. Kledingarbeid(st)ers lopen het risico om ziek te worden, verdienen nog minder dan normaal of verliezen hun job. Ontslagvergoedingen worden vaak niet of maar deels uitbetaald.
Clean Clothes Campaign verzamelt sinds het begin van de pandemie getuigenissen en artikels over de impact op kledingarbeiders in een liveblog. Uit onderzoek blijkt dat, tijdens de eerste dertien maanden van de pandemie, kledingarbeiders maar liefst 10,169 miljard euro misliepen doordat hun loon onwettelijk werd ingehouden, door tijdelijke fabriekssluitingen, of door ontslagen waarbij geen ontslagvergoeding werd uitgekeerd. Lees hier meer over het rapport Still Un(der)paid.
Voor kledingwerkers, die door de extreem lage lonen in de sector sowieso in diepe armoede leven, is het een ramp als ze niet doorbetaald worden. In het rapport Hunger in the Apparel Supply Chain van WRC (november 2020), zegt 77% van de 400 bevraagde kledingarbeidsters dat zij of een lid van hun huishouden honger hebben geleden sinds het begin van de pandemie. 80% van de werknemers met kinderen wordt gedwongen maaltijden over te slaan of de hoeveelheid of kwaliteit van voedsel dat ze eten te verminderen om hun kinderen te voeden.
In de meeste productielanden is er geen sprake van een volwaardig systeem van sociale bescherming, dus een sociaal vangnet is er niet. Een ontslagvergoeding is dan het verschil tussen een toekomst met perspectief of zonder. Zoals in het verhaal van Siti en Murni uit Indonesië, in de video 'How to steal your workers' future'.
Het is duidelijk dat er nú iets moet gebeuren! Teken de petitie op deze pagina!
Voor wie meer wil weten, lees hieronder verder!
In de meeste productielanden zijn fabriekseigenaren inderdaad wettelijk verplicht om een ontslagvergoeding te betalen. Tijdens de COVID-19-pandemie moeten ze in sommige landen een bepaald inkomensniveau voor hun werknemers garanderen. Maar door de wijdverspreide annuleringen van bestellingen bij het begin van de pandemie en de betalingsachterstanden kunnen veel werkgevers hun werknemers gewoonweg niet betalen. In de mondiale kledingindustrie zijn het de merken die de prijzen en de productieomstandigheden dicteren. Veel fabrieken (met uitzondering van een aantal zeer rijke concerns) hebben jarenlang met minimale marges gewerkt en hebben geen buffers opgebouwd waarop ze kunnen terugvallen, terwijl zij wel kosten hebben gemaakt de orders van de merken voordat deze werden geannuleerd.
Volgens de VN-richtlijnen voor bedrijven en mensenrechten en de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen hebben merken de verantwoordelijkheid om negatieve gevolgen voor de mensenrechten in hun toeleveringsketens te voorkomen en te beperken, en om schade waartoe zij hebben bijgedragen of die zij hebben veroorzaakt, te herstellen.
Daarom vraagt de Schone Kleren Campagne merken en ketens om de Loongarantie te publiceren en onderhandelingen over een bindend akkoord op te starten, waarvan een Fonds voor Ontslagvergoedingen deel zou uitmaken.
Modemerken en -ketens moeten publiekelijk garanderen dat alle kledingarbeid(st)ers in hun toeleveringsketen tijdens de pandemie de wettelijk voorgeschreven lonen en uitkeringen ontvangen. Daardoor krijgen werknemers die hun baan behouden maar van wie het loon is verlaagd of tijdelijk is stopgezet financiële steun. Merken en ketens moeten zowel eigen middelen als die van donorregeringen en internationale financiële instellingen mobiliseren om ervoor te zorgen dat de werknemers hun loon blijven ontvangen.
De loongarantie voorziet niet alleen in onmiddellijke inkomenssteun voor werknemers, maar omvat ook een engagement om te onderhandelen over een juridisch bindende overeenkomst. Die moet uitmonden in een betere sociale bescherming van werknemers in geval van werkloosheid en ontslag, in lijn met de desbetreffende IAO-verdragen. Dat kan door de oprichting van een “Garantiefonds voor Ontslagvergoedingen”.
De juridisch bindende overeenkomst kan ondertekend worden door merken en lokale werkgevers. Kledingarbeid(st)ers in de toeleveringsketen van zo’n merk of in dienst bij een ondertekenende werkgever, zullen een vordering kunnen indienen als ze geen ontslagvergoeding krijgen wanneer hun fabriek sluit of bij collectief ontslag. Het Fonds zal vorderingen in behandeling nemen van werknemers van wie de werkgevers niet in staat zijn om te betalen, en in gevallen waarin de nationale wetgeving niet in overeenstemming is met de internationale norm. Het Fonds zal ook financiële steun verlenen om de sociale bescherming op nationaal niveau te verbeteren, met rekeningen die toegankelijk zijn voor nationale comités die bestaan uit vertegenwoordigers van de regering, de werkgevers, de vakbonden en het maatschappelijk middenveld. Verbeteren de systemen van sociale bescherming, dan kunnen de bijdragen van modemerken en -ketens worden verlaagd.
Merken en ketens zouden bijdragen via een heffing op basis van het volume dat ze inkopen in elk land, en de werkgeversbijdragen zouden een percentage van de totale loonsom in elk land zijn. Dit plan maakt deel uit van een bredere beweging voor een duurzamere en veerkrachtigere kleding-, textiel en schoenenindustrie, met leefbare lonen, veilige fabrieken en sociale bescherming.
De merken en ketens zouden een premie betalen van 1,5% van de jaarlijkse FOB*, met een extra vergoeding van 1,5% in het eerste jaar na de ondertekening. De vergoeding van 1,5% kan worden verlaagd als een merk inkoopt in landen die geloofwaardige en doeltreffende sociale beschermingssystemen opzetten die werkloosheids- en/of ontslagvergoedingen dekken, of als zijn leveranciers de overeenkomst ondertekenen en bijdragen aan het Fonds. Als alle leveranciers van een merk zich aansluiten, of als het merk uitsluitend inkoopt in landen met volledig functionerende sociale beschermingssystemen, is er geen bijdrage meer te betalen.
Alles bij elkaar zal het de merken niet meer dan tien cent per T-shirt kosten om te voldoen aan de Loongarantie en om hun jaarlijkse bijdrage aan het Garantiefonds voor Ontslagvergoedingen te betalen.
* Free on Board, of de totale prijs die een merk of keten aan de leverancier betaalt voor een aangekocht product.
Ondertekenende bedrijven moeten zich ertoe verbinden de rechten van werknemers te respecteren, inclusief vakbondsvrijheid en het recht op collectieve onderhandelingen. Een onafhankelijk klachtenmechanisme kan klachten onderzoeken over de niet-betaling van lonen, over schendingen van de vakbondsvrijheid en het recht op collectieve onderhandelingen, op gender gebaseerd geweld en intimidatie, en schendingen van de gezondheid en veiligheid op het werk. De overeenkomst zal worden gehandhaafd door middel van een mechanisme dat vergelijkbaar is met het Bangladesh Akkoord: een geschillencommissie, waarbij ondertekenende vakbonden merken uiteindelijk voor de rechter kunnen brengen als zij de overeenkomst niet naleven, en een escalatiemechanisme waarbij merken uiteindelijk niet meer zullen mogen inkopen bij werkgevers die de overeenkomst niet naleven.
De COVID-19 pandemie heeft de kledingwerkers overal ter wereld zwaar getroffen. Miljarden euro’s aan achterstallige lonen en ontslagvergoedingen werden niet uitbetaald.
Daarom vragen vakbonden en ngo’s uit het internationale netwerk Clean Clothes Campaign met aandrang aan kledingmerken en -ketens om:
Hoe? Door te onderhandelen over een bindende overeenkomst die kledingwerkers beter beschermt bij achterstallige lonen en ontslag.
Vertel kledingmerken en -ketens dat het tijd is voor #RespectLabourRights en #PayYourWorkers!
Aantal ondertekenaars:
Nike maakte tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een resultaat bekend van 44,5 miljard USD. Het resultaat is een stijging van 19%. Tegelijk wachten de werknemers die de producten van Nike maken al maanden op achterstallige lonen en ontslagvergoedingen. Een juridisch bindende overeenkomst over lonen, ontslagvergoedingen en vakbondsvrijheid tussen bedrijven in de mode- en sportkledingindustrie en vakbonden moet een einde maken aan dit onrecht.
Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco was een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de street artists pARTerre.
Maanden na het begin van de coronapandemie heeft kledinggigant C&A ermee ingestemd om de bestellingen die al vóórdien waren geplaatst, volledig te betalen. Deze beslissing volgde op een campagne gericht tegen merken die orders hadden geannuleerd of weigerden te betalen. Op deze tracker kan je zien welke merken nog steeds niet betaald hebben.
Werknemers van de Tanex-kledingfabriek in Roemenië hebben hun achterstallige lonen ontvangen na lokale en internationale druk. In de eerste maanden van de pandemie kregen ze maar 140 euro, ongeveer de helft van hun normale maandloon. Heldin in het verhaal is Angelica Manole, één van de kledingarbeidsters. Angelica gooide haar loonfiche op het internet. Daarmee bracht ze de bal aan het rollen.
Bij de modemerken die bestellingen in Bangladesh annuleerden of opschortten, zijn zestien (middel)grote Belgische kledingbedrijven. In totaal gaat het om bijna 7 miljoen kledingstukken, ter waarde van ruim 15 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat alleen al in Bangladesh, wat betreft de Belgische merken, bijna 80.000 arbeiders getroffen werden door de geannuleerde bestellingen. Lees meer in dit artikel van Sarah Van Doorne, dat tot stand kwam dankzij steun van COSH! Conscious Shopping Made Easy.
Hoe groot de financiële gevolgen zijn van de coronacrisis voor de kledingarbeidsters bleef tot nu toe onduidelijk. Nu zijn er wèl cijfers: nieuw onderzoek van de internationale Clean Clothes Campaign berekende het totale bedrag aan lonen dat kledingarbeidsters verloren door de pandemie in de maanden maart, april en mei. Het rapport concludeert dat tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro aan verschuldigde salarissen niet is uitbetaald.
Zeven jaar na de instorting van Rana Plaza in Bangladesh zijn de levens van kledingarbeiders opnieuw in gevaar. Kledingmerken annuleren bestellingen bij hun leveranciers of stellen betalingen uit. Daardoor verliezen kledingarbeiders massaal hun job. Ceo’s van kledingbedrijven waarschuwen intussen voor economisch drama’s als ze niet snel kunnen heropenen. De Schone Kleren Campagne vraagt dat steunmaatregelen een hefboom zijn voor schone kleren. Bedrijven die publieke steun ontvangen moeten de mensenrechten en het milieu respecteren. Verliezen afwentelen op de leveranciers hoort daar niet bij.
C&A annuleert bestellingen, ook als ze klaar liggen om verscheept te worden. Daardoor worden honderden leveranciers over de hele wereld in ernstige financiële problemen gebracht, met massale ontslagen van werknemers tot gevolg. De familie Brenninkmeijer, die 100% van C&A in handen heeft, is een van de rijkste families van Europa met een vermogen van meer dan 20 miljard euro. De familie pakt graag uit met hun ‘goede werken’.
Retailers in binnen- en buitenland vrezen voor een bloedbad door de coronacrisis. Ook kledingarbeiders zijn daar het slachtoffer van. Velen zijn technisch werkloos of worden ontslagen, zonder vergoeding of vervanginkomen. Anderen worden gedwongen om alsnog te gaan werken, terwijl het risico op besmettingen in fabrieken groot is. Dus doen arbeidsters wat net niet zou mogen in tijden van corona: samen op straat hun rechten opeisen. Lees hier het artikel van Sarah Van Doorne op mo.be
Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de mensen die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, ze kunnen ook hun job verliezen. In Cambodja en Myanmar moesten tientallen fabrieken al tijdelijk sluiten vanwege een tekort aan grondstoffen uit China. En omdat kledingwinkels in veel consumptielanden tijdelijk de deuren moeten sluiten, zullen ook de kledingfabrieken minder werk krijgen. Het gevolg: nog meer (tijdelijke) ontslagen. Andere landen sluiten dan weer fabrieken om de verspreiding van het virus tegen te gaan.