Activisten voeren actie tegen Nike tijdens Olympische Spelen
maandag 19 augustus 2024
Nike heeft een recordbedrag uitgegeven aan advertenties tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Tegelijkertijd weigert het merk de mensen die hun kleding maken te betalen waar ze recht op hebben. Om hen op te roepen hun verantwoordelijkheid te nemen, voerden activisten actie.
Zijn beloftes van Primark, Zara, H&M en C&A een lege doos?
vrijdag 17 november 2023
Een delegatie van activisten bezocht de winkels van Primark, Zara, H&M en C&A in de Nieuwstraat in Brussel. Met een open brief en lege dozen herinnerden ze de merken aan hun beloften rond leefbare lonen en betuigden ze hun steun aan de kledingarbeid(st)ers in Bangladesh die al weken demonstreren voor een fatsoenlijk loon. Tijdens confrontaties met de politie werden er al 4 arbeiders gedood en raakten tientallen mensen gewond, velen anderen werden gearresteerd.
Regering van Bangladesh stelt nieuw hongerloon van 105 euro voor
donderdag 09 november 2023
De regering van Bangladesh heeft een nieuw minimumloon van 12.500 BDT (105 euro) per maand aangekondigd, en negeert daarbij de smeekbedes van kledingarbeid(st)ers. Al drie demonstranten werden gedood tijdens de protesten. De kledingmerken blijven de andere kant uitkijken.
Besprekingen minimumloon Bangladesh op de rand van mislukking?
dinsdag 24 oktober 2023
Na vijf jaar komt er eindelijk nog eens een loonsverhoging aan voor de kledingarbeiders in Bangladesh. Maar die loonsverhoging dreigt wel héél mager uit te vallen nu de werkgevers een schandalig voorstel van €89 per maand op tafel gelegd hebben. De fast fashion-merken, die al jaren leefbare lonen beloven, weigeren hun steun uit te spreken voor de looneis van de vakbonden.
Schone Kleren Campagne steunt de eis van de vakbonden in Bangladesh voor een verhoging van het minimumloon
vrijdag 06 oktober 2023
De Schone Kleren Campagne, achACT en verschillende van hun lidorganisaties steunen de vakbonden in Bangladesh in hun eis voor een verhoging van het minimumloon voor kledingarbeid(st)ers van de huidige 8.000 BDT (minder dan 70 EUR) naar 23.000 BDT
Reusachtige bal van kleren rolt door de Nieuwstraat
maandag 24 april 2023
Vanmiddag rolde een reusachtige bal gemaakt van kleren door de Nieuwstraat, dé winkelstraat in Brussel. De bal staat symbool voor de fast fashion, een model dat steeds verder dendert, onderweg vele slachtoffers maakt en de wereld opzadelt met bergen afval. Na de performance was er een herdenking van de slachtoffers van de instorting van het Rana Plaza complex in Bangladesh op 24 april 2013, waarbij 1138 kledingwerkers omkwamen.
Grote stap vooruit voor kledingarbeiders in Pakistan
maandag 19 december 2022
Het Pakistan Akkoord ziet eindelijk het daglicht: een grote stap vooruit voor de veiligheid en gezondheid van miljoenen kledingwerkers in Pakistan. Het Pakistan Akkoord is een nieuw hoofdstuk voor het Internationaal Akkoord voor Gezondheid en Veiligheid in de kleding- en textielsector, dat tot nu toe alleen in Bangladesh werd uitgevoerd.
Nooit meer Rana Plaza
donderdag 21 april 2022
Negen jaar na de instorting van het Rana Plaza-gebouw in Dhaka, Bangladesh, ligt de gruwel van het drama nog vers in het geheugen. Bij de ramp kwamen 1134 kledingarbeiders om het leven en raakten er ongeveer 2500 gewond. Achter de tragedie gaat een schokkend gebrek aan verantwoordelijkheid van kledingmerken en -ketens schuil. In België en Europa liggen voorstellen op tafel die net die verantwoordelijkheid in wetten gieten. Maar het proces gaat tergend traag. Daarom voerden we actie. Hier vind je ons persbericht.
Kledingapp Shein beschuldigd van uitbuiting
dinsdag 14 december 2021
Een onderzoek van onze Zwitserse collega's Public Eye beschuldigt de populaire kledingapp Shein van moderne slavernij. Werknemers in Chinese fabrieken moeten er werkweken van 75 uur doen tegen een hongerloon. Shein is binnen de modewereld uniek, omdat het online voortdurend data over nieuwe mode verzamelt en binnen enkele dagen nieuwe kledij kan produceren en verkopen. Shein heeft ook een onderaanneming in Luik. Lees hier het artikel dat VRT-journalist Tim Verheyden erover schreef.
Kledingarbeiders leverancier Nike nog altijd niet betaald
woensdag 06 oktober 2021
Nike maakte tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een resultaat bekend van 44,5 miljard USD. Het resultaat is een stijging van 19%. Tegelijk wachten de werknemers die de producten van Nike maken al maanden op achterstallige lonen en ontslagvergoedingen. Een juridisch bindende overeenkomst over lonen, ontslagvergoedingen en vakbondsvrijheid tussen bedrijven in de mode- en sportkledingindustrie en vakbonden moet een einde maken aan dit onrecht.
Nu al 100 ondertekenaars Internationaal Akkoord
maandag 06 september 2021
Grote merken als H&M, Inditex (Zara), C&A, PVH (Tommy Hilfiger, Calvin Klein), en Bestseller (Jack&Jones, Vero Moda) hebben het nieuwe Internationale Akkoord voor Veiligheid en Gezondheid in de Textiel- en Kledingindustrie ondertekend. Enkele andere grote namen, zoals Primark, Mango en Adidas zijn er nog niet bij. In totaal hebben 100 kledingmerken en -retailers getekend sinds het Akkoord eind augustus het levenslicht zag.
Historisch akkoord over veiligheid kledingwerkers
woensdag 25 augustus 2021
Kledingmerken en vakbonden zijn het eens geraakt over een nieuw akkoord over gebouw- en brandveiligheid in kledingfabrieken. Het nieuwe akkoord geldt niet alleen voor de kledingfabrieken in Bangladesh, maar kan ook uitgebreid worden naar andere productielanden. Veilige fabrieken voor álle kledingwerkers komt zo een stap dichterbij!
Staat er een vervaldatum op de veiligheid van kledingwerkers in Bangladesh?
woensdag 19 mei 2021
Op 15 mei bestond het Bangladesh Akkoord precies acht jaar. De overeenkomst, die kort na de instorting van het Rana Plaza tot stand kwam, zorgde voor veiligere fabrieken voor meer dan twee miljoen kledingarbeiders in ongeveer 1600 fabrieken. Toch is er geen reden tot feest. Op 31 mei loopt het Akkoord af en de onderhandelingen voor een opvolger lopen moeilijk.
#StopBusinessImpunity: wij willen een wet!
woensdag 14 april 2021
Herinner je je 24 april 2013 nog? De dag waarop Rana Plaza, een gebouw dat 5 kledingfabrieken huisvestte, instortte bovenop duizenden kledingarbeid(st)ers, in Dhaka, Bangladesh.
Actie aan ambassade Myanmar
donderdag 01 april 2021
Op donderdag 1 april 2021, twee maanden na het begin van de militaire staatsgreep in Myanmar, kwamen de platforms van achACT en de Schone Kleren Campagne bijeen voor een symbolische actie om de strijd voor de democratie in Myanmar te ondersteunen. In het weekend van 27 en 28 maart kwamen, naast de honderden doden die al geregistreerd werden, nog eens 169 mensen om het leven, waaronder enkele kinderen.
#HoldBizAccountable: laat je stem horen
donderdag 28 januari 2021
Anno 2021 kopen we nog steeds heel wat producten waar milieu- en mensenrechtenschendingen aan kleven. Iedereen kent de vreselijke beelden uit onveilige kledingfabrieken in Bangladesh en van Congolese kobaltmijnen waar kinderen werken. De Schone Kleren Campagne ijvert - samen met vele andere organisaties - al lang voor bindende regels. Doe mee aan de campagne #HoldBizAccountable via deze link!
XXL 'Pay your workers' fresco in de Nieuwstraat
donderdag 19 november 2020
Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco was een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de street artists pARTerre.
Rana Plaza en Covid 19: dezelfde strijd!
vrijdag 24 april 2020
Zeven jaar na de instorting van Rana Plaza in Bangladesh zijn de levens van kledingarbeiders opnieuw in gevaar. Kledingmerken annuleren bestellingen bij hun leveranciers of stellen betalingen uit. Daardoor verliezen kledingarbeiders massaal hun job. Ceo’s van kledingbedrijven waarschuwen intussen voor economisch drama’s als ze niet snel kunnen heropenen. De Schone Kleren Campagne vraagt dat steunmaatregelen een hefboom zijn voor schone kleren. Bedrijven die publieke steun ontvangen moeten de mensenrechten en het milieu respecteren. Verliezen afwentelen op de leveranciers hoort daar niet bij.
‘Textielarbeiders betalen de prijs voor de kledij die zij al in elkaar gestikt hebben’
woensdag 08 april 2020
Retailers in binnen- en buitenland vrezen voor een bloedbad door de coronacrisis. Ook kledingarbeiders zijn daar het slachtoffer van. Velen zijn technisch werkloos of worden ontslagen, zonder vergoeding of vervanginkomen. Anderen worden gedwongen om alsnog te gaan werken, terwijl het risico op besmettingen in fabrieken groot is. Dus doen arbeidsters wat net niet zou mogen in tijden van corona: samen op straat hun rechten opeisen. Lees hier het artikel van Sarah Van Doorne op mo.be
Corona: ook een impact op kledingarbeiders
donderdag 19 maart 2020
Het coronavirus treft mensen over de hele wereld, en dus ook de mensen die onze kleren naaien. Ze lopen niet alleen het risico om ziek te worden, ze kunnen ook hun job verliezen. In Cambodja en Myanmar moesten tientallen fabrieken al tijdelijk sluiten vanwege een tekort aan grondstoffen uit China. En omdat kledingwinkels in veel consumptielanden tijdelijk de deuren moeten sluiten, zullen ook de kledingfabrieken minder werk krijgen. Het gevolg: nog meer (tijdelijke) ontslagen. Andere landen sluiten dan weer fabrieken om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
Fair Fashion Fest uitgesteld naar 28 en 29 november
donderdag 19 maart 2020
De vierde editie van het Fair Fashion Fest, het festival voor eerlijke mode, gaat niet door op 25 en 26 april en wordt uitgesteld naar 28 en 29 november. Deze beslissing kwam er na de genomen maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Het Industriemuseum Gent zou dit jaar niet één, maar twee dagen in het teken van eerlijke mode staan.
Wat 'R-E-S-P-E-C-T' voor Zara betekent
donderdag 28 november 2019
Inditex, de eigenaar van het merk Zara, maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen. Dat blijkt uit onderzoek van enkele organisaties uit het internationale Clean Clothes Campaign netwerk, in samenwerking met het Franse onderzoeksbureau BASIC. Het onderzoek legde ook de omstandigheden bloot waarin de hoodie werd geproduceerd: mager loon, buitensporige uren en precaire contracten.
COSH! maakt bewust shoppen makkelijk
vrijdag 06 september 2019
Waar vind je fair fashion? Het blijft moeilijk om die vraag te beantwoorden. Want 'fair' betekent voor jou misschien iets anders dan voor mij. Ben je vooral op zoek naar kleding met een lage milieu-impact? Circulaire mode? Of wil je in de eerste plaats dat kledingarbeiders een waardige job hebben? Of een combinatie van dat alles? COSH!, een nieuwe online tool, belooft je daarbij helpen.
Bedrijven zélf vragende partij voor wetgeving
woensdag 24 april 2019
Bedrijven die wél inspanningen doen om ethischer te produceren, worden in ons land benadeeld. Ze moeten concurreren met bedrijven die zich weinig aantrekken van de mensenrechten in hun keten. Het is alsof het braafste kind van de klas in de hoek wordt gezet en de anderen langer buiten mogen spelen. Er is dringend nood aan een gelijk speelveld! JBC en Bel&Bo ondertekenden een brief van de Schone Kleren Campagne en achACT, gericht aan Kris Peeters, minister van Werk, Economie en Consumentenzaken.
Open brief aan de partijvoorzitters
woensdag 24 april 2019
Ter gelegenheid van 6 jaar Rana Plaza schreven 25 organisaties een open brief aan de Belgische partijvoorzitters. Want Rana Plaza is helaas niet het enige voorbeeld van inbreuken op de mensenrechten of schade aan het milieu door bedrijven met internationale activiteiten. Daarom vragen ze een Belgische wet die bedrijven verplicht de mensenrechten en het milieu te respecteren.
Macabere modeshow in Brussel
woensdag 24 april 2019
De Schone Kleren Campagne, achACT en hun lidorganisaties voerden vandaag actie in Brussel. Met de actie vragen ze een wet die kledingbedrijven dwingt om de basisrechten in hun internationale toeleveringsketens te respecteren. Het is vandaag zes jaar geleden dat het Rana Plaza complex instortte. Daarbij vielen 1138 doden en meer dan 2000 gewonden.
Wereldwijde acties voor ambassades Bangladesh
donderdag 31 januari 2019
Veilige fabrieken, leefbare lonen en een einde aan repressie tegen kledingarbeiders in Bangladesh. Dat eisten de Schone Kleren Campagne, Franstalige tegenhanger achACT en hun lidorganisaties vandaag voor de ambassade van Bangladesh in Brussel. Soortgelijke acties vonden deze week plaats voor ambassades en consulaten van Bangladesh in Londen, Genève, Madrid, New York, Den Haag en Washington DC in een Internationale week van Solidariteit.
H&M-wachtkamer in Gentse Langemunt
dinsdag 11 december 2018
H&M beloofde in 2013 dat 850.000 werknemers die H&M kleding naaien een leefbaar loon zouden verdienen tegen 2018. Actievoerders hielden op 11 december een flashmob in de Langemunt in Gent om hen aan die belofte te herinneren. "Beloofd is beloofd!" De actie kadert in de internationale campagne “Turn Around, H&M”. De afgelopen weken gingen acties door in 30 steden wereldwijd. Teken de petitie! Al 140.000 mensen gingen je voor!
Regering Bangladesh wil af van veiligheidsinspecties
vrijdag 30 november 2018
De beslissing over het Bangladesh Akkoord begint op een uitputtingsslag te lijken. De zaak zou normaal voorkomen op 6 december, maar werd verdaagd naar 10 december. Dan wordt beslist of het Bangladesh Akkoord vanuit Bangladesh mag blijven functioneren. De regering van Bangladesh ziet de inspecteurs liever vertrekken. Internationale organisaties, de Europese Commissie, ngo's én kledingmerken zeggen dat de regering er niet klaar voor is om de inspecties over te nemen.
"Ik verdien zo weinig dat ik mijn zoontje moet wegsturen"
donderdag 11 oktober 2018
55 euro per maand. Dat is al bijna 5 jaar het minimumloon voor kledingarbeiders in Bangladesh. Op 13 september besliste de regering van Bangladesh om dat loon te verhogen tot 8000 Taka, of 83 euro per maand. Dat lijkt een fikse loonsverhoging, maar is het niet. Kledingarbeiders komen hiermee absoluut niet rond. De Bengaalse vakbonden vragen een minimumloon van 16.000 taka of 165 euro. Steun hun eis en vraag kledingmerken hetzelfde te doen! #WeDemandTk16000
Naaisters H&M-kleren verdienen hongerloon
maandag 24 september 2018
Werknemers die kleren stikken bij H&M’s zogenaamde ‘beste’ leveranciers verdienen nog steeds een hongerloon. Dat blijkt uit een onderzoek van de internationale Schone Kleren Campagne. Bulgaarse leveranciers betalen zelfs niet de wettelijke minimumlonen en laten hun werknemers tot 80 uur per week werken. “Je gaat de fabriek binnen om 8 uur ‘s morgens, maar je weet niet wanneer je terug buiten bent. Soms gaan we pas om 4 uur ‘s nachts naar huis,” zegt een werknemer die kleren maakt voor H&M bij Koush Moda, een H&M leverancier in Bulgarije.
Adidas en Nike zetten kledingarbeiders buiten spel
zondag 10 juni 2018
Terwijl de Belgen zich klaarmaken om de Rode Duivels toe te juichen, brengt het internationaal rapport ‘Foul Play’ aan het licht dat Adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van de voetballers en supporters naaien. In Indonesië verdienen kledingarbeiders tussen de 82 en 200 euro per maand, terwijl dat minstens 363 euro per maand zou moeten zijn. Een kwestie van prioriteiten stellen, want de budgetten voor marketing en sponsoring zijn in 10 jaar tijd verdubbeld.
e5 mode tekent voor schone kleren
vrijdag 01 juni 2018
En toen waren ze al met acht! ECG, die de kledingproductie regelt voor onder andere E5 Mode, is het volgende Belgische kledingbedrijf dat toetreedt tot de Fair Wear Foundation (FWF). CEO Alexander Talpe: ‘De consument stelt zich meer en meer vragen over het verhaal achter zijn kleren.’ Uitkijken naar het volgend Belgisch kledingbedrijf dat inziet dat het verhaal achter het label even belangrijk is als kwaliteit, prijs en uitstaling...
1.138 paar lege schoenen
maandag 23 april 2018
1.138 paar lege schoenen. Daarmee herdacht de Schone Kleren Campagne de slachtoffers van de instorting van een grote kledingfabriek in Bangladesh, vandaag 5 jaar geleden. Vandaag zijn de kledingfabrieken er veiliger dan in 2013, maar leven de kledingarbeid(st)ers nog steeds in krottenwijken. MC Lily, bekend van Belgium’s Got Talent en De Slimste Mens, was erbij in Antwerpen en rapte: “Zijn wij ’t akkoord dat die mensen worden uitgezogen? Als ge dat hoort, blijft ge dan onbewogen? Dat snel en grondig veranderen, dat zou wel ‘ns mogen!”
Neen, een T-shirt verkopen voor 2 euro is niet ethisch
maandag 19 maart 2018
Primark opent eind april een flagshipstore in Antwerpen, en dat zullen we geweten hebben. In verschillende kranten mag Paul Lister, de verantwoordelijke ethisch ondernemen van het bedrijf, zich uitgebreid verdedigen tegen hun slechte ethische imago. Hun voornaamste argumenten? Primark koopt grote volumes in, betaalt de fabrieken op tijd en bestelt in rustige periodes. De Schone Kleren Campagne nam hun beweringen onder de loep in een opiniestuk in De Morgen.
Hongerlonen in Europese sweatshops
dinsdag 14 november 2017
Een nieuw rapport van de internationale Schone Kleren Campagne documenteert de hongerlonen en andere grimmige arbeidsomstandigheden in de kleding- en schoenindustrie in heel Oost- en Zuidoost-Europa. Hoewel ze overuren werken, verdienen veel arbeidsters in Oekraïne bijv. slechts 89€ per maand, terwijl een leefbaar loon het vijfvoudige daarvan zou moeten bedragen. Modemerken als Benetton, Esprit, GEOX, Triumph en Vero Moda zijn klant van deze fabrieken.
Kiabi: een complete outfit voor 25 euro
dinsdag 14 november 2017
Kiabi, de "Nieuwe Primark" komt naar Vlaanderen. Kiabi positioneert zich als een kledingketen voor het hele gezin met mode aan extreem lage prijzen. Bij Kiabi kun je een kind voor 15 à 20 € en een volwassene voor 25 à 40 € kleden. Een T-shirt kost er 3 €. Zelf beweert het bedrijf dat het eerlijke producten verkoopt. Maar is dat geloofwaardig, tegen die prijzen? In Brussel en Wallonië zijn er intussen al vier vestigingen, de volgende halte is Vlaanderen.
Feest van delen, repareren en maken
maandag 30 oktober 2017
Het Repair & Share Fest is hét feest van repareren, maken en delen. Kom op zaterdag 18 november naar NEST (de oude stadsbib in Gent) en laat je inspireren! Wat staat er op het programma: een inspiratiemarkt met tal van initiatieven rond repareren, maken en delen, een gezellig geefplein, een Repair Café XXL, een Repair Battle, boeiende sprekers en workshops voor jong en oud.
12 doden bij fabrieksexplosie in Bangladesh
maandag 10 juli 2017
Op maandag 3 juli kwamen tenminste 12 mensen om en raakten tientallen gewond als gevolg van een boiler explosie in de Multifabs Ltd. fabriek in Bangladesh. De explosie toont het gevaar aan van slecht onderhouden en ongecontroleerde boilers in de kledingindustrie. Multifabs produceert voor kledingmerken die het Bangladesh Akkoord hebben ondertekend en werd dus geïnspecteerd. Maar boilers worden niet geïnspecteerd.
Undercover-operatie in Cambodjaanse kledingfabriek
dinsdag 04 juli 2017
“Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren”. Dat was het uitgangspunt voor de undercover-operatie die Wereldsolidariteit en ACV in mei tot in de kledingfabrieken van Cambodja bracht. Bedoeling was om de slechte werkomstandigheden te meten in fabrieken die sportkleding maken voor internationale merken als Puma, Nike, New Balance en Adidas. Een dappere arbeidster droeg een hele werkdag lang trainingsgadgets die haar vitale functies hebben geregistreerd. Haar resultaten zijn te vergelijken met de prestaties van een topsporter.
Niemand ziet graag af voor jouw sportkleren
vrijdag 16 juni 2017
In Cambodja werkt een kledingarbeidster meer dan 10 uur per dag, 6 dagen op 7, voor een hongerloon. Tijdens een werkdag verbrandt ze evenveel calorieën als een sporter die 4 uur hardloopt. Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Deze spot maakt consumenten warm om de #cleanekleren campagne van Wereldsolidariteit en ACV te steunen. Made in Cambodja, net zoals jouw sportkleren. Vanaf 16 juni te zien op de zenders VTM, Caz, Q2 en Vitaya.
Onze kleren worden ook in Centraal-Amerika gemaakt
donderdag 04 mei 2017
Wie maakt jouw kleren? Misschien wel iemand in Centraal-Amerika. Daar werken textielarbeiders in slechte omstandigheden in de zogeheten maquilas. Maquilas zijn bedrijven in de Centraal-Amerikaanse vrijhandelszones. In die zones krijgen de bedrijven ‘speciale’ voorwaarden die verschillen van de rest van het land. Zo zijn ze er bijvoorbeeld vrijgesteld van vennootschapsbelastingen, importtarieven op goederen of gemeentelijke belastingen. FOS, lid van de Schone Kleren Campagne, werkt in Honduras, Nicaragua en El Salvador samen met lokale organisaties.
Weet jij waar jouw kleren gemaakt worden? Wij ook niet!
maandag 24 april 2017
Grote internationale kledingmerken en distributeurs als Carrefour, Desigual, Foot Locker, Hugo Boss, MANGO, Primark, Sainsbury’s, The Children’s Place, en Walmart weigeren om info over leveranciers te publiceren. Eis dat ze dat wel doen en teken de petitie! Zeventien andere bedrijven onderschreven wél de ‘Transparantiegarantie’ van een coalitie van vakbonden en mensen- en arbeidsrechtenorganisaties.
Honderden stakers op straat gezet in Bangladesh
dinsdag 31 januari 2017
Meer dan 1600 werknemers ontslagen, invallen in kantoren van vakbonden en huizen van vakbondsleiders, 14 vakbondsleiders- en activisten opgepakt, aanklachten ingediend tegen 700 werknemers en vakbondsleiders. De Bengaalse regering en werkgeversfederatie BGMEA schuwen geen enkel middel om een einde te maken aan de protesten in Ashulia, een wijk van Dhaka, Bangladesh.
Bel&Bo en JBC krijgen goed rapport
donderdag 22 december 2016
Binnenkort soldenperiode. Koopjes: fijn. Maar waar kan ik met een gerust geweten gaan shoppen? Bel&Bo en JBC krijgen alvast een goed rapport over hun stappen naar betere arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar zij kleren laten maken.
Schone Kleren Campagne blust H&M winkel
maandag 02 mei 2016
Terwijl de aandeelhouders van H&M vandaag verzamelen in Stockholm, roept de Schone Kleren Campagne het bedrijf op om meer vaart te zetten achter de noodzakelijke renovaties in de fabrieken in Bangladesh die H&M bevoorraden. Activisten van de Schone Kleren Campagne voerden een veiligheidscontrole uit in het H&M-filiaal in Leuven en overhandigden een brandblusapparaat aan het management. Gelijkaardige acties gebeurden in 27 steden wereldwijd.
Fed up to get peanuts!
woensdag 16 december 2015
De Schone Kleren Campagne deelde zakjes pindanoten uit in de Nieuwstraat, de grote winkelstraat in Brussel. Want “peanuts” verdienen Cambodjaanse kledingarbeiders vandaag voor werkdagen van 10 uur of meer, zes dagen op zeven. Kledingmerken als H&M en C&A kunnen hierin verandering brengen. Door een loonakkoord te onderhandelen met lokale vakbonden in de landen waar zij kleren laten maken. Vakbonden in Cambodja vragen een minimumloon van 164 euro per maand.
Actie voor Cambodjaanse kledingarbeiders
donderdag 19 november 2015
Het nieuwe wettelijke minimumloon voor Cambodjaanse kledingarbeiders, 140$ (130€) per maand, is niet genoeg om van rond te komen. De Cambodjaanse vakbondscoalitie eist 177$ (164€) en roept op tot nationale en internationale actie, met een dringende vraag aan de kledingmerken. De actiemaand loopt van 20 november tot 20 december 2015. Doe mee via Facebook!
Schone Kleren, Yes you can!
dinsdag 20 oktober 2015
DeWereldMorgen.be bracht verslag uit van het Living Wage Now Forum in Brussel. Tijdens het Forum debatteerde de Clean Clothes Campaign met kledingbedrijven en politici over de stappen die gezet moeten worden om leefbare lonen in de productiefabrieken mogelijk te maken. De Clean Clothes Campaign overhandigde bijna 150.000 handtekeningen van Europese burgers voor een leefbaar loon aan de aanwezige kledingbedrijven. Lees hier het volledige artikel van Keltoum Belorf. (c) Maxim Dechamps
Schone Kleren Campagne krijgt Europese prijs
dinsdag 20 oktober 2015
Brussel, 12 oktober. In de Beursschouwburg vond de overhandiging plaats van de medaille van de Europese Burger aan de Schone Kleren Campagne (SKC). Europarlementslid Ivo Belet droeg de kandidatuur voor. De Schone Kleren Campagne bracht ook hulde aan de mannen en vrouwen die onze kleding maken. "Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming.
Forum leefbaar loon: genoeg gepraat, tijd voor actie!
dinsdag 08 september 2015
Van 12 tot en met 14 oktober 2015 organiseren de Schone Kleren Campagne, achACT en de Clean Clothes Campaign het Living Wage Now Forum in Brussel. Tijdens dit evenement maken we de balans op van drie jaar campagne voeren om een leefbaar loon te eisen voor de kledingarbeiders én verkennen we nieuwe pistes om dit mensenrecht echt mogelijk te maken. Het Forum is geen saaie bijeenkomst van experts, er zijn ook momenten waarop het brede publiek welkom is!
SKC vraagt onderzoek naar brand in Filipijnse fabriek
vrijdag 12 juni 2015
Op 13 mei 2015 kwamen bij een brand in een schoenenfabriek in de Filipijnen 72 werknemers om. De Schone Kleren Campagne roept de Filipijnse regering op om de omstandigheden van de brand te onderzoeken. Het gaat om de ergste fabrieksbrand in de geschiedenis van het land. De fabriek, Kentex Manufacturing Incorporated, produceerde rubberen slippers voor de Filipijnse markt. Ook jij kan de mensen die het overleefd hebben en de familieleden van de overledenen steunen!
MO* Dossier Eerlijke Kleren
maandag 04 mei 2015
"Duurzaam. Circulair. Fair Fashion. Aan modewoorden geen gebrek om de huidige trends op vlak van ecologisch en ethisch verantwoorde kleerkasten te beschrijven. Naar aanleiding van de tweede verjaardag van Rana Plaza concentreert MO* zich op de arbeidsomstandigheden in de textielsector. Is er twee jaar na deze industriële ramp eigenlijk iets veranderd? Kan je als consument het verschil maken – en moet dat? Schuiven anderestakeholders de verantwoordelijkheid nog steeds door naar elkaar? En is duurzaam consumeren geen contradictio in terminis?" Hier vind je het volledige 'Dossier Eerlijke Kleren' van MO*.
Twee jaar na Rana Plaza: wat doet België?
vrijdag 24 april 2015
Kwb, Wereldsolidariteit en de andere organisaties van de Schone Kleren Campagne overhandigden op 24 april een fietstenue geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden aan minister van Economie, Consumentenzaken en fervent fietser Kris Peeters. Hij kreeg ook een videoboodschap van een Aziatische kledingarbeidster. Hiermee vroegen ze de minister om een beleid te ontwikkelen zodat ook Belgische kledingbedrijven hun kledij in betere arbeidsomstandigheden laten produceren.
Die-in voor Benetton winkel in Brussel
dinsdag 24 februari 2015
Vandaag hebben actievoerders van de Schone Kleren Campagne Benetton opgeroepen om een bijdrage te betalen aan het Fonds voor de compensatie van de slachtoffers van de instorting van Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij parodieerden ze de bekende slogan van Benetton en maakten er ‘United Victims of Benetton’ van. Een twintigtal actievoerders lag op de grond om aandacht te vragen voor het leed van de slachtoffers.
Wereldwijde actiedag voor leefbaar loon in Cambodja
woensdag 17 september 2014
Op 17 september vonden in tientallen steden overal ter wereld acties plaats aan Cambodjaanse ambassades en in honderden kledingwinkels met een duidelijke vraag: ‘Is 137 euro maandloon voor Cambodjaanse kledingarbeidsters echt te veel gevraagd?’ In Brussel verzamelde een coalitie van vakbonden en ngo’s aan de Cambodjaanse ambassade om de vraag voor een hoger minimumloon te ondersteunen.
1 jaar Rana Plaza: 1138 kaarsjes op de Meir
donderdag 24 april 2014
Eén jaar geleden stortte het Rana Plazacomplex in Dhaka in, waarbij 1138 kledingarbeidsters om het leven kwamen en meer dan tweeduizend gewond raakten. Dit was de grootste ramp ooit in de kledingindustrie. Zo’n tweehonderd actievoerders van vakbonden en ngo’s plaatsten 1138 kaarsjes op de fontein van de Wapper, langs de Meir in Antwerpen.