Nike heeft een recordbedrag uitgegeven aan advertenties tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Tegelijkertijd weigert het merk de mensen die hun kleding maken te betalen waar ze recht op hebben. Om hen op te roepen hun verantwoordelijkheid te nemen, voerden activisten actie.
Het sportmerk is op dit moment zo’n 2,2 miljoen dollar aan lonen en vergoedingen verschuldigd aan kledingarbeiders die in hun keten werken. Dat staat in schril contrast met de miljarden die Nike heeft uitgegeven aan advertenties dit jaar. Om dit hypocriete gedrag aan het licht te brengen, hielden activisten op donderdag 1 augustus tijdens de Olympische Spelen spandoeken omhoog voor enorme advertenties op schermen bij Centre Pompidou. Op de spandoeken stond ‘Nike robbed workers of 2,2 million dollars’.
Nike heeft last van een dalende omzet. Dat is dan ook de reden dat het merk zoveel geld uitgeeft aan advertenties dit jaar. Met alle aandacht die het merk op dit moment op zichzelf richt, waren de Olympische Spelen het juiste moment om Nike te eisen hun verantwoordelijkheid te nemen en de kledingarbeiders in hun keten te betalen. Ondanks dat de Olympische Spelen inmiddels voorbij zijn, blijft het belangrijk dat Nike zo snel mogelijk actie onderneemt.
Waarom is Nike nog geld verschuldigd aan arbeiders?
Nike liet kleding produceren in de Violet Apparel fabriek in Cambodja. In juli 2020 sloot deze fabriek plotseling zijn deuren. Alle kledingarbeiders die er werkten, stonden hierdoor op straat. Het loon waar zij nog recht op hadden, kregen ze niet uitbetaald. Voormalige arbeiders die in de fabriek hebben gewerkt, vechten nu al ruim vier jaar om de lonen en bonussen te krijgen die hen waren beloofd. Een voormalig arbeidster van de fabriek zegt tegen Nike: ‘We smeken niet om liefdadigheid. We willen gewoon krijgen wat van ons is.’
Ook kledingarbeiders van een fabriek in Thailand waar Nike kleding produceert, kregen geen loon betaald na een covid lockdown. Ze strijden nog elke dag voor gerechtigheid.
De pr-campagnes van Nike rondom de Olympische Spelen waren met name gericht op het empoweren van vrouwen. Het is hoog tijd dat Nike ook de vrouwen gaat supporten die in hun keten werken.