Capture décran 2020 11 18 à 18.34.09 003 copy

Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco was een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de street artists pARTerre.

In het begin van de pandemie was de eerste reflex van kledingbedrijven om hun bestellingen te annuleren. Zelfs bestellingen die al klaar waren om verscheept te worden. Met rampzalige gevolgen voor kledingmedewerkers: loonverlies, massaontslagen, repressie van de vakbonden,… “Tussen maart en mei 2020 werd naar schatting tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro aan loon niet uitbetaald. De werkomstandigheden in de sector waren vóór covid-19 al miserabel, maar de pandemie stort miljoenen mensen in extreme armoede. In goede jaren delen ze niet in de winsten, nu het minder gaat delen ze wél als eerste in de klappen.”, legt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne uit.

Met dit reusachtige fresco willen de Schone Kleren Campagne en achACT de stem van de betrokken werknemers versterken. De campagne #PayYourWorkers van de internationale Clean Clothes Campaign roept merken en ketens op om erop toe te zien dat de normale lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten betaald worden én zich daarover publiek uit te spreken. Een tiental kleinere merken hebben dit al gedaan, het is tijd dat grotere merken met meer impact volgen, zoals H&M, Nike en Primark.

Winst in Coronatijden
"Hoewel deze oproep bedoeld is voor alle merken in de sector, roepen we H&M, Primark en Nike op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ons internationale netwerk, de Clean Clothes Campaign, heeft talrijke schendingen van arbeidsrechten in hun toeleveringsketens geïdentificeerd. Deze bedrijven moeten zich nu inzetten voor de werknemers die hun spullen produceren. En er zijn natuurlijk ook meer structurele maatregelen nodig, zoals een eerlijkere verdeling van de winsten in de sector, meer transparantie en een betere sociale bescherming in de productielanden", zegt Sanna Abdessalem van achACT.

Hoewel bedrijven in de sector lijden onder de gevolgen van de pandemie, geldt dat niet voor Primark, H&M en Nike. Primark eigenaar Associated British Foods meldde begin november een winst van 914 miljoen GBP (1miljard EUR) voor 2020, H&M groep kondigde een winst aan van 24,851 miljoen SEK (2,435 miljoen EUR) over het afgelopen kwartaal, en Nike noteerde een netto-inkomen van 1. 5 miljard USD (1,3 miljard EUR) en heeft dividenden aan de aandeelhouders uitgekeerd ter waarde van 384 miljoen USD (325 miljoen EUR), een stijging van 11% ten opzichte van het jaar ervoor.

Ketensolidariteit
"Dit is een wereldwijde gezondheidscrisis. Terwijl we hier onderhandelen over optimale veiligheidsmaatregelen voor onze werknemers in de winkels en over financiële steun voor de distributiemedewerkers die zwaar getroffen zijn door de winkelsluitingen, tonen we ons solidair met de werknemers aan het einde van de keten, die zich vandaag mobiliseren om de verschuldigde lonen te ontvangen en voor meer sociale bescherming", zegt Kristel Van Damme van ACV Puls.

"We weten hoe fundamenteel het is om ons collectief te kunnen organiseren tegen de gevolgen van deze gezondheidscrisis, dat stellen we elke dag vast. Helaas stellen werknemers in de productiesectoren die hun rechten opeisen zich bloot aan het risico van repressie, ontslag of intimidatie. We kunnen ze alleen maar onze steun betuigen!", besluit Valérie Vanwalleghem, federaal secretaris van de SETCa/BBTK.

Lees meer op onze #PayYourWorkers pagina!

  Petitie

De COVID-19 pandemie heeft de kledingwerkers overal ter wereld zwaar getroffen. Miljarden euro’s aan achterstallige lonen en ontslagvergoedingen werden niet uitbetaald.

Daarom vragen vakbonden en ngo’s uit het internationale netwerk Clean Clothes Campaign met aandrang aan kledingmerken en -ketens om:

  • te garanderen dat de arbeid(st)ers die hun kleren maken hun loon krijgen;
  • ervoor te zorgen dat ze in geval van ontslag hun ontslagvergoeding krijgen;
  • het recht van kledingarbeidsters te beschermen om zich collectief te organiseren en te onderhandelen.

Hoe? Door te onderhandelen over een bindende overeenkomst die kledingwerkers beter beschermt bij achterstallige lonen en ontslag.

Vertel kledingmerken en -ketens dat het tijd is voor #RespectLabourRights en #PayYourWorkers!

 

Aantal ondertekenaars:

skc01