Solidariteitsoproepen

actie HM copy
 
Vandaag vielen actievoerders flauw voor de H&M-winkel in de Nieuwstraat te Brussel. Vergelijkbare feiten werden eerder deze week gemeld in London, Parijs, Kopenhagen en andere Europese steden. De Schone Kleren Campagne en haar Europese collega's willen hiermee de aandacht vestigen op het massaal flauwvallen van kledingarbeid(st)ers in kledingfabrieken in Cambodja die leveren aanr H&M, Zara, Gap en Levi Strauss. De arbeidsters vallen flauw omwille van ondervoeding, uitputting, stress en overwerk. Het loon dat de Cambodjaanse kledingarbeidsters verdienen, is immers niet voldoende om degelijke voeding van te kopen.

Een hongerloon: minder dan een euro per dag om eten te kopen.

Het grootste deel van de kleding dat in de Belgische winkels hangt is niet ‘eerlijk’ geproduceerd. Onze kleren worden gemaakt in fabrieken, ateliers of door thuiswerkers, vooral in lagelonenlanden. De mensen die achter de naaimachines zitten - waarvan 85 % vrouwen - moeten vaak 70 tot 80 uur per week werken, maar verdienen meestal te weinig om rond te komen. Velen onder hen hebben kinderen en gezinnen te voeden. Met de stijgende kosten van levensonderhoud, is hun salaris niet genoeg om hun basisbehoeften te dekken (huisvesting, voedsel, kleding, onderwijs, vervoer, gezondheidszorg, …).

Sinds 2000 is hun koopkracht afgenomen met 14%, en dit ondanks loonsverhogingen verkregen na een lange strijd. Ze hebben vaak minder dan een euro per dag over om eten te kopen voor hun gezin. In Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, is dat gewoon onvoldoende voor een gezonde maaltijd. Het resultaat is een calorietekort dat dag na dag groeit. De gepresteerde overuren maken daarbovenop het probleem nog erger.

Hoewel het minimumloon in Cambodja € 46 is, blijkt uit onderzoek dat een leefbaar loon vier keer zo hoog zou moeten zijn. Ben Vanpeperstraete, Schone Kleren Campagne: ‘Kledingarbeiders houden elke dag minder dan een euro over om eten te kopen. We willen dat de kledingmerken zich hard maken voor een leefbaar loon zodat kledingarbeiders een waardig leven kunnen leiden.’ Athit Kong, vice-president van de Cambodjaanse vakbond C.CADWU: 'De arbeiders kunnen niet overleven met zulke lage lonen.' De vakbond C.CAWDU eist daarom onmiddellijke een stijging van de minimumlonen tot 101 € / maand.

Geen excuses meer. Een leefbaar loon nu!

Gedurende tientallen jaren verschuilen de internationale modemerken zich achter excuses om geen leefbaar loon te betalen aan de werknemers die hun kleren produceren. 'Niets kan echter de schending van een mensenrecht rechtvaardigen', zegt Ben Vanpeperstraete. 'Verschuilen achter gedragscodes of de economische crisis is echter niet aanvaardbaar.'

H&M, GAP, Levi Strauss & Co en Zara moeten stoppen met hun concurrentiepositie te bouwen op oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Internationale kopers moeten concrete toezeggingen doen. Ze moeten inkopen aan een prijs die een leefbaar loon garandeert en de arbeidsomstandigheden hanteren die de mensenrechten respecteren. Een eerste stap: ondersteun de eisen van de kledingarbeiders in Cambodja.

Een Europese campagne voor Schonere Kleren

De actie is onderdeel van een grootschalige Europese campagne waar 11 landen aan deelnemen. Deze campagne zet de spotlights op vier grote kledingmerken om zo druk uit te oefenen op de realisatie van een leefbaar loon in de kledingindustrie in Cambodja.

Ook jij kan helpen !

Ook jij kan helpen om de druk op de kledingketens te verhogen en ervoor te zorgen dat zij mee zorgen voor een verhoging van het loon van de kledingarbeid(st)ers in Cambodja. Stuur hen een brief via www.schonekleren.be

skc01